جلد 26، شماره 12 - ( 12-1398 )                   جلد 26 شماره 12 صفحات 102-91 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ranjbar M J, Basharpoor S, Sobhi-Gharamaleki N, Narimani M. Comparing the effectiveness of computerized cognitive rehabilitation and neuro-psychological exercises on Improving reading speed, accuracy and comprehension in students with dyslexia. RJMS 2020; 26 (12) :91-102
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5889-fa.html
رنجبر محمدجواد، بشرپور سجاد، صبحی قرامکلی ناصر، نریمانی محمد. مقایسه اثربخشی توان‌بخشی شناختی- رایانه‌ای و تمرین‌های عملی عصب‌روان‌شناختی بر بهبود سرعت، صحت و درک خواندن دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نارساخوانی. مجله علوم پزشکی رازی. 1398; 26 (12) :91-102

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5889-fa.html


دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، ranjbar_mohamadj@yahoo.com
چکیده:   (3356 مشاهده)
زمینه و هدف: در زمینه توان‌بخشی دانش‌آموزان نارساخوان شیوه‌های متعددی مورد آزمایش قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی توان‌بخشی شناختی-رایانه­ای و تمرین‌های عملی عصب‌روان‌شناختی بر بهبود سرعت، صحت و درک مطلب کودکان نارساخوان بود.
روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون چند‌گروهی بود. جامعه آماری را کلیه دانش­آموزان ابتدایی مبتلا به اختلال نارساخوانی شهرهای آمل و محمودآباد در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند که به مراکز اختلال یادگیری این دو شهر ارجاع شده بودند. تعداد 45 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و با آزمون‌های هوش ریون و نارساخوانی نما ارزیابی شدند. بعد از تأیید تشخیص توسط کارشناسان، به‌صورت تصادفی در دوگروه آزمایشی و یک گروه گواه قرار گرفتند. مداخله به دو شیوه توان‌بخشی شناختی-رایانه‌ای و عملی هرکدام در 14 جلسه 45 دقیقه‌ای اعمال شد، ولی گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. سرعت، صحت و درک خواندن در مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون با آزمون نارساخوانی نما اندازه‌گیری شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای بر سرعت و صحت خواندن اثربخشی بیشتری نسبت به روش توان‌بخشی عملی دارد، اما در مؤلفه درک خواندن، توان‌بخشی عملی اثربخشی بیشتری نشان داد.
نتیجه‌گیری: نتایج بیان می‌کند که توان‌بخشی شناختی با کمک رایانه و تمرین‌های عصب‌روان‌شناختی بدون استفاده از رایانه در بهبود عملکرد خواندن کودکان نارساخوان مؤثر بوده و می‌توانند به‌نوعی مکمل یکدیگر باشند.
متن کامل [PDF 760 kb]   (1813 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اعصاب کودکان

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb