زمینه و هدف: شیوع مشکلات رفتاری در کودکان مبتلا به صرع بیشـتر از کودکـان مبتلا به بیماریهای مزمنی است که سیستم عصبی مرکزی را درگیر نمیکند. همبودی بیماری صرع و اختلال نقصتوجه- بیشفعالی (Attention Deficit Hyperactivity Disorder-ADHD) در کودکان دارای اختلال تشنج شایع است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی برنامه آموزش مدیریت والدین بهعنوان رویکردی برای درمان مشکلات رفتاری کودک، بر بهبود نشانگان ADHD درکودکان مصروع است.
روش کار: این پـژوهش درچارچوب طرح تجربی تـک آزمودنی و با استفاده از طرح خط پایه چندگانه اجرا شد. والدین دوکـودک مصروع با اختلال ADHD انتخاب و آموزشهای لازم طی 9 جلسه ارائه گردید. تشخیص و میزان تاثیر برنامه آموزش مدیریت والدین بر روی اختلال ADHD کودکان با پرسشنامه CSI-4 ارزیابی شد.
یافتهها: باتوجه به تجزیه و تحلیل بصری نتایج پرسشنامه مذکور، اثربخشی برنامه آموزش مدیریت والدین در بهبود نشانگان اختلال نقصتوجه-بیشفعالی هرآزمودنی به صورت بالینی نمایان بود.
نتیجهگیری: نتایج بررسی، تاثیرمثبت برنامه آموزش مدیریت والدین در رفتار کودک دارای اختلال مذکور را نشان میدهد. براین اساس، افزایش مهارتهای کنترلی والدین و بهبود شیوه کلی تعامل والد-کودک منجربه مهارخشم از سوی والدین و کاهش چشمگیر در پرخاشگری و مشکلات رفتاری کودک میگردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |