جلد 24، شماره 157 - ( تیر 1396 )                   جلد 24 شماره 157 صفحات 98-90 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bayrami M, abdollahi E, Hashemi nosrat abad T. The Effectiveness of Parent Management Training on Improvement of Attention Deficit Hyperactivity Disorder in Children with Epilepsy: single subject study. RJMS 2017; 24 (157) :90-98
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4580-fa.html
بیرامی منصور، عبدالهی الناز، هاشمی نصرت آباد تورج. اثربخشی برنامه آموزش مدیریت والدین در بهبود نشانگان اختلال نقص‌توجه-بیش‌فعالی کودکان مبتلا به صرع: مطالعه موردی. مجله علوم پزشکی رازی. 1396; 24 (157) :90-98

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4580-fa.html


دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، abdollahi_e93@ms.tabrizu.ac.ir
چکیده:   (5932 مشاهده)

زمینه و هدف: شیوع مشکلات رفتاری در کودکان مبتلا به صرع بیشـتر از کودکـان مبتلا به بیماری‌های مزمنی است که سیستم عصبی مرکزی را درگیر نمی‌کند. همبودی بیماری صرع و اختلال نقص‌توجه- بیش‌فعالی (Attention Deficit Hyperactivity Disorder-ADHD) در کودکان دارای اختلال تشنج شایع است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی برنامه آموزش مدیریت والدین به‌عنوان رویکردی برای درمان مشکلات رفتاری کودک، بر بهبود نشانگان ADHD درکودکان مصروع است.
روش کار: این پـژوهش درچارچوب طرح تجربی تـک آزمودنی و با استفاده از طرح خط پایه چندگانه اجرا شد. والدین دوکـودک مصروع با اختلال‌ ADHD انتخاب و آموزش‌های لازم طی 9 جلسه ارائه گردید. تشخیص و میزان تاثیر برنامه آموزش مدیریت والدین بر روی اختلال ADHD کودکان با پرسش‌نامه CSI-4 ارزیابی شد.
یافته‌ها: باتوجه به تجزیه و تحلیل بصری نتایج پرسش‌نامه مذکور، اثربخشی برنامه آموزش مدیریت والدین در بهبود نشانگان اختلال نقص‌توجه-بیش‌فعالی هرآزمودنی به صورت بالینی نمایان بود.
نتیجه‌گیری: نتایج بررسی، تاثیرمثبت برنامه آموزش مدیریت والدین در رفتار کودک دارای اختلال مذکور را نشان می‌دهد. براین اساس، افزایش مهارت‌های کنترلی والدین و بهبود شیوه کلی تعامل والد-کودک منجربه مهارخشم از سوی والدین و کاهش چشمگیر در پرخاشگری و مشکلات رفتاری کودک می‌گردد.
 
 

متن کامل [PDF 308 kb]   (2336 دریافت)    
نوع مطالعه: موردنگاري | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb