زمینه و هدف: هوش هیجانی به عنوان یک سازه روانشناختی اساسی در موفقیت زندگی و سلامت روانی افراد، در روند زندگی شکل گرفته و رفتارهای والدین در رشد آن نقش مهمی به عهده دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پیشبین قاطعیت و پرخاشگری والدین در هوش هیجانی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی انجام شد.
روش کار: طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر قاین و والدین در سال تحصیلی 93-92 بود که 189 نفر دانش آموز (94 پسر و 95 دختر) و والدین آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای از میان آنان انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه پرخاشگری باس، مقیاس قاطعیت گامبریل و ریچی و پرسشنامه هوش هیجانی شوت جمعآوری شد. نتایج به کمک نرمافزار 20-SPSS و با استفاده از تحلیل رگرسیون، آزمون تی دو گروه مستقل و آزمون یومن ویتنی در سطح معنی داری 05/0 تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد بین قاطعیت والدین و هیچ یک از مؤلفههای آن و هوش هیجانی دانشآموزان همبستگی معنیداری وجود ندارد (05/0p>)؛ اما بین پرخاشگری والدین و هوش هیجانی دانشآموزان (01/0p< و 18/0-r=) همبستگی منفی معناداری وجود داشت. نتایج رگرسیون نشان داد پرخاشگری پدر پیشبینیکننده هوش هیجانی دانشآموزان است (05/0p<)؛ اما پرخاشگری مادر در پیشبینی هوش هیجانی دانشآموزان نقشی نداشت (05/0p>).
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد پرخاشگری والدین باعث میگردد که فرزندان در روند هوش هیجانی با مشکلات و محدودیتهایی روبرو باشند. با توجه به اینکه، رفتار والدین بر روی رفتار و نحوه تربیت فرزندان خانواده اثرگذار است. لذا، توصیه میگردد در نحوه تربیت فرزندان و شیوه زندگی والدین توجه بیشتری گردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |