جلد 22، شماره 138 - ( 9-1394 )                   جلد 22 شماره 138 صفحات 108-99 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

جلیلیان ساسان، پازوکی عبدالرضا، احمدی سلیمان، بهادر حمیداله، پیشگاه رودسری محدثه، اکبری لاکه مریم. بکار گیری نسخه فارسی PHEEM در بررسی محیط آموزش دوره های کوتاه مدت لاپاروسکوپی در مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی بیمارستان رسول اکرم (ص). مجله علوم پزشکی رازی. 1394; 22 (138) :99-108

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4082-fa.html


استادیار، فلوشیپ جراحی‌های درون بین، مرکز تحقیقات جراحی‌های کم تهاجمی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، apazouki@yahoo.com
چکیده:   (3792 مشاهده)

زمینه و هدف: در دهه‌های اخیر ارزیابی محیط آموزشی را عامل مهم در ارتقاء کیفی محیط و به طبع آن کیفیت یادگیری فراگیران می‌دانند. در این طرح که یک مطالعه توصیفی مقطعی  بود، هدف اصلی پژوهش، سنجش محیط آموزش دوره های کوتاه مدت لاپاروسکوپی در مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی بوده است.

روش کار:  با اخذ موافقت از مسئولین ذیربط، نسخه فارسی پرسشنامه PHEEM (Postgraduate Hospital Educational Environment Measure) در بین جامعه پژوهشی طرح که شامل متخصصین شرکت کننده در دوره های کوتاه مدت لاپاروسکوپی از رشته های جراحی عمومی، زنان، اورولوژی و کولورکتال توزیع و جمع آوری گردید. تحلیل آماری داده ها با استفاده از  نسخه 16نرم افزار SPSS انجام شد. برای توصیف مشخصات فردی شرکت کنندگان از آمار توصیفی شاملِ درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار و برای مقایسه میانگین نمره ها از آزمون تی مستقل  استفاده شد. مقایسه نمرات غیر نرمال با استفاده از آزمون من ویتنی  انجام شد. در آزمون‌‌های انجام شده سطح معنی داری (05/0P<) در نظر گرفته شد.

یافته‌ها: امتیاز همه گویه ها به جز گویه "کتابچه راهنمای فراگیران کامل است"  بیشتر از 2 می باشد. میانگین کل نمره اختصاص یافته به محیط آموزشی مورد مطالعه 43/17±08/116می باشد که در حیطه های "ادراک از تدریس"، ادراک از استقلال نقش و ادراک از حمایت اجتماعی، میانگین گویه ها به ترتیب  05/7±81/45، 92/6±45/38 و 39/5±54/32 می باشد. در این مطالعه، ادراک شرکت کنندگان در مورد محیط آموزشی مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی به عنوان یک واحد، ارزیابی شد که 45 نفر (2/66%) به محیط نگرش مثبت داشته اند تا منفی و بقیه آنها یعنی 23 نفرشان (8/33%) آن را عالی و در حد یک محیط ایده ال ارزیابی کردند. در مقایسه ادراک شرکت کنندگان از محیط های آموزشی، بین دو رشته تخصصی زنان و زایمان و جراحی عمومی از نظر میانگین امتیاز اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد (*786/0=P-value). همچنین از نظر جنسیت، اختلاف آماری معنی داری میان زن و مرد در میانگین کل امتیازات مشاهده نشد (328/0=P-Value).

نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر با هدف کلی ارزیابی محیط آموزشی از دیدگاه شرکت کنندگان در دوره های آموزشی کوتاه مدت لاپاروسکوپی مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی به صورت "بیشتر مثبت درک می شود تا منفی و جا برای ارتقاء دارد" ارزیابی شده است.

متن کامل [PDF 3135 kb]   (1450 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb