زمینه و هدف: مطالعه تعامل پزشک - بیمار از زوایای مختلف قابل ارزیابی است. تحقیق حاضر به ارزیابی این موضوع از منظر بیمارِ "رقیب" میپردازد.
روش کار: روش مورد استفاده در این تحقیق تحلیل گفتگو است که در آن 33 مشاوره از 50 مشاوره ضبط شده درمانگاهی در بیمارستان شهید فقیهی شیراز مورد تحلیل قرار گرفت. بر این اساس با روشی توصیفی- تحلیلی مبتنی بر تحلیل گفتگو به استخراج راهبردهای گفتگوی پزشک و بیمار رقیب با یکدیگر پرداخته است.
یافتهها: نتایج دادهها نشان میدهد که بیماران از چهار استراتژی تردید، پذیرش، کسب اطمینان، و چانهزنی استفاده میکنند. متناظر با هر استراتژی نیز پزشکان از استراتژیهای توجیهی/اقناعی، انذاری، قطعیت، و اگر... باید استفاده میکنند. علاوه بر این، پزشکان از سه استراتژی بازبینانه، اغماض و عبور، و دفع نیز استفاده میکنند که مبتنی بر رابطه نابرابر و اعمال یک سویه قدرت از سوی پزشک است.
نتیجهگیری: نکته مهم در این زمینه این است که هر چه تعامل بین پزشک و بیمار شفاف و مبتنی بر تعامل فعال باشد، بیمار اعتماد بیشتری به این تعامل دارد و استراتژی "پذیرش" یا تبعیت برای بیمار و "انذار" برای پزشک رقم میخورد. این استراتژی نوعی رویکرد مشارکتجویانه است که در آن بیمار و پزشک به تبادل شفاف اطلاعات میپردازند و کمک به فرآیند تشخیص و درمان به طور خاص تبعیت بیمار میکند. با توجه به تغییرات گسترده اجتماعی استفاده از رویکردهای مشارکتی در مشاورهها هم رضایت طرفین تعامل را تأمین خواهد کرد و هم باعث میشود که بیمار بیشترین نفع را از مشاوره ببرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |