زمینه و هدف:
استدلال بالینی در محیطهای آموزشی از
اهمیت زیادی برخوردار بوده و بایستی تمامی جنبههای دانش و مهارت یک دانشجو را در
بر گیرد. در فرآیند استدلال بالینی ابتدا پزشک اطلاعاتی از بیمار میگیرد؛ سپس این
اطلاعات را با یافتههای پاراکلینیکی مقایسه میکند و با استفاده از تجربیات خود
به یک تشخیص دست مییابد. دانشجویان پزشکی، بعضی اوقات در مقاطع مختلف با استدلال
ضعیفی عمل میکنند و اشتباهات بسیاری در تشخیص دارند. این مطالعه با هدف مقایسه استدلال
بالینی کارورزان و دستیاران پزشکی در محیطهای بالینی صورت گرفته است.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - مقطعی بوده و ابزار گردآوری
دادهها، پرسشنامه تفکر تشخیصی بود که دارای 41 سوال با مقیاس لیکرت 6 تایی میباشد
و پروفسور بوردیج و همکارانش در فرانسه آن را تدوین کردهاند. نمونهگیری به روش
چند مرحلهای صورت گرفت؛ به این صورت که از میان بیمارستانهای آموزشی دانشگاه
علوم پزشکی ایران - مراکز آموزشی درمانی حضرت رسول(ص)، فیروزگر، اکبرآبادی و علی
اصغر- به دلیل داشتن بخشهای بالینی اصلی انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی ساده
کارورزان و دستیاران 4 بخش اصلی در هر بیمارستان جهت تکمیل پرسش نامهها انتخاب
شدند. حجم نمونه مجموعأ 105 نفر دستیار و 100نفر کارورز بود که در بیمارستانهای
فوق الذکر مشغول به تحصیل میباشند. تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرم افزار 16 SPSS
و با استفاده از شاخصهای مرکزی و پراکندگی صورت گرفت.
یافتهها: 205 نفر از دستیاران و کارورزان پرسش نامه را تکمیل کردند
(میزان پاسخ دهی 1/91%). یافتههای این پژوهش نشان داد که نمره DTI
کل در کارورزان و دستیاران به ترتیب 13/158 و 66/161 به دست آمده است که اختلاف
معنی داری (56/0p=) مشاهده نمی
شود. همچنین نمره DTI ساختار حافظه
در کارورزان 87/82 و در دستیاران 04/85 به
دست آمد که اختلاف معنی داری (76/0p=) مشاهده نمیشود.
نمره DTI انعطاف پذیری
در تفکر در کارورزان26/75 و در دستیاران 62/76 به دست آمد که اختلاف معنی دار (108/0p=)
نیست.
نتیجه گیری: با مقایسه ی پژوهش های انجام شده و پژوهش حاضر در مییابیم
کارآموزان و دستیاران در استدلال بالینی ضعیف عمل میکنند و آموزش استدلال بالینی
نیاز به دانش دارد ولی داشتن دانش تنها کافی نیست و بیشتر از اینکه به دانش نیاز
داشته باشد به تمرین و کار با بیمار نیاز دارد. موضوع دیگری که باید به آن توجه
داشت این است که آموزش استدلال بالینی باید شامل آموزش دانشجو محور و مسئله محور
باشد و مناسبترین محیط آموزشی، آموزش در گروههای کوچک با محوریت حل مسئله است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |