زمینه و هدف: رضایت بیمار یکی از نشانگرهای مرتبط با کیفیت مراقبت است. هرچند اندازهگیری آن بسیار مهم و حیاتی است اما انتقاد اصلی آن است که بسیاری از ابزارهایی که جهت سنجش رضایت بیمار مورد استفاده قرار میگیرند روا و پایا (استاندارد) نیستند، درحالیکه ابزار باید قدرت کافی جهت تعیین نتایج را دارا باشد. هدف تعیین روایی و پایایی پرسشنامه سنجش رضایت بیمار (Patient Satisfaction Questionnaire –PSQ) میباشد.
روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی میباشد. پرسشنامه ترجمه و سپس نسخه ترجمه شده در اختیار تعدادی از متخصصین متبحر در آموزش پزشکی داده شد. نظرات ایشان اخذ و اصلاحات لازم اعمال و به متخصص آن در خارج از کشور جهت برگردان به انگلیسی ارسال شد. روایی صوری و محتوایی با استفاده از نظرات ده متخصص در زمینه آموزش پزشکی در گروه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران مورد تأیید واقع شد. پایایی پرسشنامه هم با سنجش آلفای کرونباخ و آزمون باز آزمایی مجدد، از Intraclass Correlation Coefficient از مدل one-way random effect استفاده شد و توسط نرمافزار SPSS 16 ارزیابی و ضریب پایایی 98/. به دست آمد و در نهایت نسخه نهایی پرسشنامه تدوین گردید.
یافتهها: طی بررسیهای انجام شده شاخص CVR 90/0 و شاخص CVI 92/0 تعیین و روایی ابزار تأیید شد. آلفای کرونباخ کل ابزار که نشانگر انسجام درونی آن است 98/0 اندازهگیری شد. میزان همبستگی (CI: 0.97-0.99) 98/0 تعیین شد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه پرسشنامه سنجش رضایت بیمار (PSQ) میتواند ابزاری روا و پایا جهت سنجش میزان رضایت بیماران از کارآموزان باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |