دموگرافیک و 25 سؤال رتبهای براساس مقیاس لیکرت طراحی شد و مطالعه آزم طی 20 سال اخیر، اهمیت مهارتهای ارتباط با بیمار در حرفه پزشکی به طور روز افزونی مورد تأکید قرار گرفته است و دانشکدههای پزشکی در سرتاسر دنیا برنامههای آموزشی در این زمینه اجرا میکنند. از آن جا که این گونه مهارتها نوعی رفتار پیچیده محسوب میشوند، روش آموزش آن نیز از اهمیت خاصی برخوردار میباشد. هدف از این پژوهش بررسی چگونگی آموزش مهارتهای ارتباطی در مراکز آموزشی دانشگاه ایران و کرمانشاه بوده است. در این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی، پرسشنامههای خود ایفا حاوی اطلاعات ایشی روی کارآموز، کارورز و استاد در 4 بخش اصلی(داخلی، جراحی، کودکان، زنان) انجام شد که روایی صوری در حد مطلوب بود. روایی محتوایی و ضریب پایاپی(آلفای کرونباخ 45% و 015/0=P) نیز تعیین شد. تعداد کارآموز، کارورز و استاد در بخشهای ذکر شده در دانشگاه ایران به ترتیب 185، 127 و 14 نفر و در دانشگاه کرمانشاه 63، 61 و 30 نفر بود. به طور کلی 446 فراگیر پزشکی(کارآموز و کارورز) و 45 استاد بالینی پرسشنامهها را تکمیل کرده و تحویل دادند. نظر گروه فراگیران پزشکی(کارآموز و کارورز) و نیز اساتید در 2 دانشگاه براساس پرسشنامهها استخراج گردید. محور نتایج پیرامون وجود اهداف آموزشی و شیوههای برقراری ارتباط با بیمار، تمرین و پسخوراند در زمینه شرح حال گرفته شده از بیمار، دریافت پسخوراند از اساتید و دستیاران، میزان آموزش مهارتهای ارتباطی در هر یک از بخشهای بیمارستانی، شیوه تدریس و ارزیابی مهارتها، آموزش مهارتهای پایه و پیشرفته بود که در هر مورد نتایج به دست آمده از 2 دانشگاه مقایسه گردید. براساس نتایج به دست آمده، در هر دو دانشگاه اهداف آموزشی مشخص و مدونی برای برنامه درسی آموزش مهارتهای ارتباطی وجود نداشت. آموزشها پراکنده و بدون طرح آموزشی مدون از نظر شیوههای گوناگون تدریس، محتوای علمی و ارزیابی بود. در رابطه با آموزش مهارتهای بین فردی و پایه به نظر رسید که در دانشگاه کرمانشاه اساتید تماس بیشتری با گروه فراگیران پزشکی دارند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |