زمینه و هدف:
پژوهش حاضر با هدف تدوین و بررسی روایی چارچوب شایستگی های ارتباط بین حرفه ای
شامل ارتباط با همکار، بیمار و خانواده وی متناسب با فرهنگ ایران انجام شده است.
روش کار:
این پژوهش یک مطالعه کیفی است و در سه فاز انجام شده است؛ در فاز اول چارچوبی 28 آیتمی
از شایستگی های مهارتهای ارتباطی بین حرفهای منتج از بررسی متون تدوین شد. روایی
صوری و محتوایی آن در مراحل دلفی با شرکت متخصصین در فاط دوم مورد بررسی و تایید
قرار گرفت. در فاز سوم مطالعه میزان شفافیت و اهمیت و کاربرد شایستگی تعیین شده
برای لحاظ شدن در برنامه های آموزشی حرفه های مختلف علوم پزشکی مورد بررسی قرار
گرفت.
یافتهها: روایی
و بومی سازی چارچوب 24 آیتمی در 4 بعد اصلی مهارتهای ارتباطی بین حرفه ای منطبق
با شرایط ایران توسط متخصصین تایید شد. میانگین اهمیت و کاربرد شایستگی های
ارتباطی به ترتیب مربوط به ابعاد "ارتباط ساختارمند "(22/0±47/4)،"
استراتژی های ارتباطی "(24/0±63/4)،" ارتباط با بیمار و خانواده ی وی
"(20/0±63/4)" و ارتباط با همکاران "(32/0±52/4)" بود. در
مجموع 17 شایستگی ارتباطی میانگین نمره بالاتر از 05/4 تعیین شد.
نتیجهگیری:
تدوین شایستگی های ارتباط بین حرفه ای یکی از گامهای اساسی در راستای تحقق همکاری
بین حرفه ای و ایمنی بیمار محسوب می شود و ضرورت دارد در برنامه های اموزشی حرف
مختلف سلامت مورد توجه قرار گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |