Hajian Motlaq N, Farshi S, Abdollahi E, Arvantaj A, Kordestani A, Ahmadi Yazdi S, et al . Savodjbolagh High School Students’ Knowledge and Attitude to HIV & AIDS in Spring 2002. RJMS 2004; 11 (41) :393-399
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-27-fa.html
حاجیان مطلق ناصر، فرشی سوسن، عبدالهی عشرت، ارونتاج علی، کردستانی آزاده، احمدی یزدی سیروس، و همکاران. و همکاران.. بررسی آگاهی و نگرش دانشآموزان دبیرستانی از بیماری ایدز در شهرستان ساوجبلاغ . مجله علوم پزشکی رازی. 1383; 11 (41) :393-399
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-27-fa.html
چکیده: (10155 مشاهده)
هدف از این مطالعه سنجش نگرش و تعیین آگاهی دانشآموزان دبیرستانی از بیماری ایدز بوده است. این مطالعه مقطعی توصیفی روی دانشآموزان دبیرستانهای شهرستان ساوجبلاغ انجام شد. بدین منظور 1224 نفر از دانشآموزان دبیرستانی از 58 مدرسه شهری و روستایی ساوجبلاغ طبق جدول اعداد تصادفی انتخاب شدند سپس پرسشنامههایی شامل 23 سئوال توسط آنها تکمیل گردید. این سئوالات در مورد این که دانشآموزان مهمترین تهدید علیه سلامتی را چه میدانستند و نیز روشهای پیش گیری از ایدز، راههای انتقال بیماری و منابع اطلاعرسانی بود. پردازش دادهها توسط نرمافزار SPSS صورت گرفت. براساس نتایج به دست آمده 7/29% دانشآموزان ایدز را مهمترین تهدید علیه سلامتی میدانستند در حالی که 5/19% آنها آلودگی محیط زیست و 9/11% آنها اعتیاد را مهمترین تهدید علیه سلامتی می دانستند. در 3/84% موارد اطلاعات دانشآموزان در رابطه با ایدز از طریق تلویزیون و تنها در 5/15% موارد از طریق متون درسی کسب شده بود. دانشآموزان در 9/34% موارد افراد بیبند و بار از نظر جنسی و در 1/33% موارد معتادان تزریقی را بیشترین مبتلایان به ایدز می دانستند. در زمینه راههای انتقال ایدز 93% تیغ سلمانی مشترک را عامل انتقال ذکر کرده بودند. پنجاه و هشت درصد معتقد بودند که بیمار مبتلا به ایدز باید در مکانی جدا از اجتماع نگهداری شود. سی و نه درصد آنها کاندوم را در پیشگیری از ابتلا به ایدز و 81% آنها واکسیناسیون در مقابل ایدز را از راههای موثر در پیشگیری میدانستند. در 64% موارد دانشآموزان ترجیح میدادند که اطلاعات مربوط به ایدز را از طریق کادر پزشکی دریافت کنند و 91% آنها با اجباری شدن تست ایدز قبل از ازدواج موافق بودند. در 7/50% از موارد، دانشآموزان در طی سال گذشته درگیری بدنی و فیزیکی نداشته و 1/76% آنها اصلاً سیگار نکشیده بودند. این مطالعه نشان داد که تلویزیون در افزایش آگاهیهای دانشآموزان بسیار موثر بوده است در حالی که کتابهای درسی به علت کمبود اطلاعات، نقش اندکی در افزایش آگاهی دانشآموزان درباره بیماری ایدز داشتند. اغلب دانشآموزان ترجیح داده بودند که اطلاعات را از طریق کادر پزشکی دریافت کنند. در ارتباط با روشهای انتقال ایدز و پیشگیری از آن و روشهای جلوگیری از بارداری، آگاهی دانشآموزان اندک بود و به نظر میرسد که جهت آموزش این مطالب باید تدبیری اندیشیده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پزشکی اجتماعی