زمینه و هدف:
عفونت مجاری ادراری
Urinary
Tract Infection (UTI) یکی از شایع ترین عفونت های باکتریال در کودکان می باشد
که از نظر شیوع پس از عفونت های مجاری تنفسی قرار دارد.
نظر به اهمیت آموزش به منظور ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت های ادراری،
مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی
اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء رفتارهای پیش گیری کننده از عفونت ادراری کودکان در مادران دارای کودک زیر 6 سال انجام شد.
روش کار:
پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که در سال1390 در 60 نفر از مادران دارای
کودک زیر 6 سال که به صورت تصادفی در دو گروه آزمون (30 نفر) و شاهد (30
نفر) قرار
گرفتند انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه خود ساخته مبتنی بر الگوی
اعتقاد بهداشتی بود. پرسشنامه الگوی اعتقاد بهداشتی در 2 زمان قبل و 1 ماه بعد از
آموزش، توسط مادران تکمیل گردید و بعد از انجام پیش آزمون، مداخله آموزشی در طی 4 جلسه آموزشی
به مدت 4 هفته برای گروه آزمون انجام گرفت. در نهایت اطلاعات حاصل جمع آوری و توسط
نرم افزار spss
و با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل و زوجی، همبستگی پیرسون و آنالیز
واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج
آزمون آماری تی مستقل نشان داد بین دو گروه از نظر میانگین نمرات شدت درک شده (001/0p=)، منافع درک شده (001/0p=)، خودکارآمدی (028/0p=) و رفتار (002/0p=) بعد از مداخله تفاوت معنی داری وجود داشته
است.
نتیجهگیری:
با توجه به یافتههای پژوهش چنین استنباط می شود که مداخله حاضر تاثیر مثبتی روی
رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری در مادران داشته است و هم چنین مداخله در
چارچوب مدل اعتقاد بهداشتی منجر به بهبود میانگین نمرات منافع درک شده، شدت درک
شده و خودکارآمدی مادران گردید.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |