هدف از این پژوهش تعیین نوع انتظارات و رضایت بیماران از پزشک معالج خود بوده است. در این مطالعه 375 بیمار که به طور سرپایی به درمانگاههای مختلف روزانه بیمارستان رسول اکرم(ص) مراجعه کرده بودند، توسط نمونهگیری نسبتی انتخاب شدند و مقیاس “خواسته بیماران” که 3 انتظار، حمایت عاطفی، بررسی و درمان را میسنجد و یک پرسشنامه رضایت که شامل سئوالاتی در مورد پیروی بیماران از دستورات پزشکی و سطح کلی رضایت آنها بود، مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات به دست آمده جهت تجزیه و تحلیل به برنامه SPSS انتقال یافت. بررسی یافتهها که براساس 4 فرضیه انجام شد نشان داد که بین درمانگاههای مختلف از نظر انتظارات “حمایت عاطفی” و “بررسی و درمان” تفاوت معنیداری وجود دارد. علاوه بر آن رضایت بیماران با برآورده شدن خواسته “توجیه شدن” همبستگی معنیداری را نشان داد هم چنین رابطه مثبت و معنیداری بین رضایت و پیروی از دستورات دارویی و تغییر پزشک وجود داشت. آگاهی پزشکان از انتظارات بیماران و عواملی که روی رضایت آنها موثر است موجب بهبود روابط پزشک ـ بیمار و کیفیت مراقبت بهداشتی میشود که هدف نهایی سیستم بهداشتی میباشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |