جلد 19، شماره 104 - ( 11-1391 )                   جلد 19 شماره 104 صفحات 19-10 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tol A, Pourreza A, Rahimi Foroshani A, Tavassoli E. Assessing the effect of educational program based on small group on promoting knowledge and health literacy among women with type2 diabetes referring to selected hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences. RJMS 2013; 19 (104) :10-19
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-2384-fa.html
طل آذر، پوررضا ابوالقاسم، رحیمی فروشانی عباس، توسلی الهه. ارزیابی تأثیر برنامه آموزشی در قالب گروه های کوچک بر ارتقاء میزان آگاهی و سواد سلامت بیماران زن دیابتی نوع 2 مراجعه کننده به بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله علوم پزشکی رازی. 1391; 19 (104) :10-19

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-2384-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (10189 مشاهده)
 

زمینه و هدف: سواد سلامت میزان ظرفیت هر فرد برای کسب، تفسیر و درک اطلاعات اولیه از خدمات سلامتی است که برای تصمیم‌گیری متناسب در این حوزه ضروری می باشد.افراد با سواد سلامت ناکافی با احتمال کمتری از برنامه مراقبتی پیشنهادی تبعیت می نمایند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی در قالب گروه های کوچک بر ارتقاء میزان آگاهی و سواد سلامت بیماران زن دیابتی نوع 2 طراحی و اجرا گردید.

 

روش‌کار: این مطالعه از نوع شاهد دار تصادفی شده بود که روی 160 بیمار زن دیابتی نوع 2 که با روش تخصیص تصادفی بلوکی در دو گروه مداخله و مقایسه قرار گرفتند, انجام شد. ابزار مطالعه، پرسشنامه استاندارد کوتاه سواد سلامت (Test Of Functional Health Literacy in Adults= TOFHLA) و پرسشنامه خودساخته جهت سنجش آگاهی بیماران از دیابت بود. مداخله آموزشی طی 6 جلسه 45-60 دقیقه ای در قالب گروه های کوچک 5-12 نفر برای گروه مداخله انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS16 و آزمون های آماری تی مستقل (Independent t- test) ، کروسکال والیس (Kruskal-Wallis) و تحلیل کوواریانس (Co-Variation) و کای اسکویر (Chi-square) استفاده شد.

 

یافته­ها: دو گروه از نظر متغیرهای فردی با یکدیگر تفاوت معناداری نداشتند (073/0 =p). قبل از مداخله تفاوت معناداری بین دو گروه از نظر آگاهی و سواد سلامت مشاهده نشد، اما بعد از مداخله، تفاوت معناداری بین آگاهی (001/0> p) و سواد سلامت (001/0>p) در دو گروه مشاهده گردید که این تاثیر در گروه مداخله موثر تر بود.

 

نتیجه­گیری: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش در گروه مداخله با استراتژی گروه های کوچک دارای اثر بخشی در مقایسه با آموزش های رایج دیابت  می باشد.

 
واژه‌های کلیدی: آموزش، آگاهی، سواد سلامت، دیابت نوع 2.
متن کامل [PDF 322 kb]   (3192 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری و بهداشت جامعه

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb