جلد 10، شماره 33 - ( 3-1382 )                   جلد 10 شماره 33 صفحات 52-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sardarizadeh H, Kabir A, Nodeh A, Hoshang H. COMPARISON OF RECEPTION WITH DISCHARGE DIAGNOSIS IN CHILDREN REFFERED TO ALI-ASGHAR AND RAHNEMOON HOSPITALS IN 1995. RJMS 2003; 10 (33) :45-52
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-137-fa.html
سرداریزاده حسین، کبیر علی، نوده علی‌اصغر، هوشنگ حسین. مقایسه تشخیصهای هنگام پذیرش و ترخیص کودکان مراجعه کننده به بیمارستانهای حضرت علی‌اصغر(ع) و شهید دکتر رهنمون در سال 1374 . مجله علوم پزشکی رازی. 1382; 10 (33) :45-52

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-137-fa.html


چکیده:   (7635 مشاهده)
    تشخیص صحیح در پزشکی امری بسیار ضروری و اساس شروع درمان بیماریها است. برای ارزیابی سیستمهای مراقبت بهداشتی، لازم است بدانیم که چند درصد از تشخیصهای کلینیکی پزشکان، با واقعیت بیماری مطابقت دارد تا سیاستهای آموزش و درمان ما روند هدف‌دار و مثبتی را طی کند. اهمیت این مطلب بخصوص در طب اطفال که بیماران، اغلب قادر به بیان مشکلات خود نبوده و والدین هم اطلاعات مختصری از وضعیت بیمار ارائه می‌دهند، بیشتر مشخص می‌شود. این مطالعه مقطعی ـ تحلیلی روی 1090 بیمار انجام شد و طی آن تشخیص بالینی اولیه و نهایی، سن، جنس، شکایت اصلی و نتیجه اتوپسی(در صورت لزوم) ثبت گردید. در تجزیه و تحلیل نتایج از ضرایب همبستگی و تستهای آماری t، Chi2، و ANOVA استفاده شد. در این بررسی شایعترین شکایتها به ترتیب تب، استفراغ، اسهال و سرفه بودند. شایعترین بیماریها نیز عفونتهای دستگاه تنفسی، گوارش، بیماریهای عفونی درگیر کننده چند سیستم و بیماریهای سیستم عصبی بودند. بین تشخیص زمان بستری و ترخیص، ارتباط آماری معنی‌داری وجود داشت(71/0=r، 001/0P<). بین تشخیص بالینی و نتایج اتوپسی نیز ارتباط آماری معنی‌داری به دست آمد(72/0=r، 001/0P<). امروزه با وجود پیشرفت تکنولوژیهای تشخیصی، درصد خطاهای تشخیصی بطور قابل توجهی کاهش پیدا نکرده است. شباهت تشخیص بالینی اولیه با نهایی 71% و شباهت تشخیص بالینی نهایی با اتوپسی 72% بود که این بیانگر ارتباط ضعیف (حدود 50%) تشخیص بالینی اولیه با واقعیت بیماری بیمار است. هزینه‌های اضافی و غیرضروری که بر بیمار و جامعه تحمیل می‌شود نیز خود از عواقب ضعف تشخیص بالینی است و باعث سرگردانی بیماران و گهگاه ایجاد عوارض برگشت ناپذیر می‌گردد. در انتها بر آموزش و تقویت توان بالینی دانشجویان پزشکی با استفاده از شیوه‌های کاربردی نوین، جذاب و سودمند تأکید می‌شود.
متن کامل [PDF 211 kb]   (2230 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بیماری‌های اطفال

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb