جلد 29، شماره 6 - ( 6-1401 )                   جلد 29 شماره 6 صفحات 268-257 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naghdi Bonehzamini M. The Impact of Web-Based Education on Academic Engagement and Psychological Well-being of Students During the COVID-19 Pandemic (Case Study: Male Second-Grade High School Students in Siahkal County). RJMS 2022; 29 (6) :257-268
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-9094-fa.html
نقدی بنه زمینی محسن. تأثیر آموزش مبتنی بر وب بر سطح اشتیاق تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان در دوران کرونا (مورد مطالعه: دانش آموزان پسر متوسطه دوم شهرستان سیاهکل). مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (6) :257-268

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-9094-fa.html


، nagdi067@gmail.com
چکیده:   (46 مشاهده)
زمینه و هدف: بررسی دقیق اثرات آموزش مبتنی بر وب بر جنبه‌های مهمی مانند اشتیاق تحصیلی و بهزیستی روان‌شناختی دانش آموزان در شرایط بحرانی ناشی از بیماری‌های همه‌گیری، امری ضروری است. بنابراین هدف مطالعه بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر وب بر سطح اشتیاق تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان در دوران کرونا (مورد مطالعه: دانش آموزان پسر متوسطه دوم شهرستان سیاهکل) بود.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را شامل کلیه دانش آموزان پسر متوسطه دوم (پایه­ی سوم انسانی) شهرستان سیاهکل بود که در سال 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند. تعداد جامعه آماری بنا بر استعلام از واحد آمار اداره آموزش و پرورش شهرستان سیاهکل برابر با 270 نفر بود. حجم نمونه از طریق جدول کرجسی مورگان تعداد 155 نفر، به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه‌ محقق‌ساخته آموزش مبتنی بر وب، اشتیاق تحصیلی فردریکز (Fredricks) و همکاران (2004)، بهزیستی روان‌شناختی ریف (1989) بود. برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از ضریب هبستگی پیرسون استفاده گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد بین آموزش مبتنی بر وب با اشتیاق تحصیلی و مؤلفه‌های آن و نیز بهزیستی روان‌شناختی و مؤلفه‌های آن همبستگی معنی‌داری وجود دارد.
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر وب در دوران کرونا تأثیرات مثبتی بر دو جنبه اساسی زندگی تحصیلی دانش‌آموزان، یعنی اشتیاق تحصیلی و بهزیستی روان‌شناختی، داشته است. این یافته‌ها بیانگر آن هستند که کیفیت محیط یادگیری دیجیتال، فراتر از جبران صرفِ آموزش حضوری، می‌تواند نقش مؤثری در ارتقای سلامت روانی و انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان ایفا کند. به عبارت دیگر، آموزش مجازی مناسب نه‌تنها مانعی برای رشد تحصیلی و روانی دانش‌آموزان نبوده، بلکه توانسته است با فراهم‌ آوردن فرصت‌هایی برای مشارکت فعال، استقلال در یادگیری، تعامل مثبت، و تجربه احساس شایستگی، سطح اشتیاق تحصیلی را افزایش داده و هم‌زمان مؤلفه‌های مختلف بهزیستی روان‌شناختی را تقویت کند.
متن کامل [PDF 739 kb]   (11 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb