iumssj
جلد 26، شماره 1 - ( 1-1398 )                   جلد 26 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadoughi M. The Relationship between Psychological Capital and Academic Burnout among Medical Students: The Mediating Roles of Academic Engagement. RJMS. 2019; 26 (1)
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5257-fa.html
صدوقی مجید. رابطه سرمایه روانشناختی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی: نقش واسطه‌ای اشتیاق تحصیلی. مجله علوم پزشکی رازی. 1398; 26 (1)

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5257-fa.html


دانشگاه کاشان ، sadoughi@kashanu.ac.ir
چکیده:   (117 مشاهده)
زمینه و هدف: فرسودگی تحصیلی یکی از عواملی است که به شکل منفی عملکرد تحصیلی دانشجویان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین، شناسایی عواملی که بتوانند مانع این فرسودگی شوند از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سرمایه روانشناختی با فرسودگی تحصیلی با توجه به نقش واسطه‌ای اشتیاق تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام گرفت.
روش کار: پژوهش از نوع توصیفی با طرح همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان در نیمسال اول 97-96 بود که از میان آنها تعداد 330 نفر بصورت تصادفی با استفاده از روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای متناسب با جنسیت (شامل 220 دختر و 110 پسر) انتخاب شدند و به مجموعه پرسشنامه‌های سرمایه روانشناختی، فرسودگی تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و سوالات دموگرافیک پاسخ دادند. داده‌ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد سرمایه روانشناختی می‌تواند به طور معکوس و معناداری فرسودگی تحصیلی دانشجویان را پیش‌بینی‌کند و اشتیاق تحصیلی دارای نقش میانجی‌گر در رابطه سرمایه روانشناختی با فرسودگی تحصیلی است. شاخصهای الگوسازی نشان داد که مدل ارایه شده دارای برازش مطلوبی بوده و بین مدل ساختاری شده با داده‌های تجربی انطباق خوبی وجود دارد. در الگوی مذکور، تمام وزن‌های رگرسیونی از نظر آماری معنادار بوده و مجموعه متغیرهای پیش‌بین، 51/0 از واریانس فرسودگی تحصیلی را تبیین نمودند.
نتیجه‌گیری: توجه به ارتقاء سرمایه روانشناختی دانشجویان در سطح سیاست‌گذاری آموزشی و طراحی و اجرای مداخلات مؤثر و آموزش در سطح خانواده‌ها، اساتید و مراکز مشاوره دانشگاههای پزشکی می‌تواند از طریق افزایش اشتیاق تحصیلی دانشجویان به کاهش فرسودگی تحصیلی آنان کمک نماید.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb