iumssj
جلد 23، شماره 149 - ( 8-1395 )                   جلد 23 شماره 149 صفحات 62-72 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

peyman N, charoghchian khorasani E, moghzi M. The Impact of Education on the Basis of the Theory of Planned Behavior on Junk Food Consumption in high school in Chenaran. RJMS. 2016; 23 (149) :62-72
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3954-fa.html
پیمان نوشین، چارقچیان خراسانی الهام، مقضی محمد. تأثیر آموزش براساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر میزان مصرف میان وعده های کم ارزش در مدارس متوسطه شهرستان چناران. مجله علوم پزشکی رازی. 1395; 23 (149) :62-72

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3954-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، echaroghchian@yahoo.com
چکیده:   (3153 مشاهده)

زمینه و هدف: مصرف میان وعده‌های کم ارزش در میان دانش‌آموزان رواج دارد. از آنجا که این الگوی مصرف اغلب در بزرگسالی ادامه می‌یابد و با بروز بیماری‌های مزمن در ارتباط است، لذا این مطالعه با هدف تأثیر آموزش براساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده بر میزان مصرف میان وعده‌های کم ارزش در دانش‌آموزان پسر شهرستان چناران در سال 1393 انجام شده است.

روش کار: این مطالعه نیمه تجربی با شرکت 50 دانش آموز پسر سال هشتم شهرستان چناران که به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند، انجام شد. داده‌ها از طریق پرسشنامه جمع‌آوری گردیدند. متغیرهای مورد بررسی قبل، بلافاصله و یک ماه پس از مداخله ارزیابی شدند. سپس داده‌ها با استفاده از نرم افزار 18SPSS و آزمون‌های آماری مجذور کای، آزمون T-test Paired، آزمون تی مستقل، آزمون من ویتنی و ویلکاکسون تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: بعد از مداخله در مصرف میان وعده‌های کم ارزش در گروه آزمون کاهش دیده شد و تغییر معنادار در نمره آگاهی از 2.48 ± 4.72 به 2.29 ± 6.40، (001/0>p)، هنجار انتزاعی از 2.87 ± 10.56 به 3.98 ± 13.36، (0.001 =p)، کنترل رفتاری درک شده از 3.19 ± 14.88 به 3.13 ± 17.24، (0.001 =p) و قصد رفتاری از 1.42 ± 6.12 به 2.24 ± 7.24، (0.004 =p) در گروه آزمون دیده شد، اما در مورد نمره نگرش این تغییرات معنی دار نبود.

نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق نشان می‌دهد که مداخله آموزشی بر مبنای سازه‌های تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده قادر است آگاهی، هنجار انتزاعی و کنترل رفتاری درک شده دانش‌آموزان را درباره مصرف میان وعده‌های کم ارزش غذایی تغییر دهد و موجب کاهش مصرف آن‌ها گردد.

متن کامل [PDF 476 kb]   (2295 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت عمومی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb