iumssj
جلد 20، شماره 113 - ( 8-1392 )                   جلد 20 شماره 113 صفحات 48-59 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Niksadat N, Solhi M, Shojaezadeh D, Gohari M R. Investigating the effect of education based on health belief model on improving the preventive behaviors of self-medication in the women under the supervision of health institutions of zone 3 of Tehran. RJMS. 2013; 20 (113) :48-59
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-2781-fa.html
نیک سادات نگین، صلحی مهناز، شجاعی زاده داود، گوهری محمودرضا. بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از مصرف خودسرانه دارو در زنان تحت پوشش خانه‌های سلامت منطقه 3 تهران. مجله علوم پزشکی رازی. 1392; 20 (113) :48-59

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-2781-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (4045 مشاهده)
 

زمینه و هدف: مصرف خودسرانه دارو از معضلات حاد بهداشتی است. هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از مصرف خودسرانه دارو در زنان تحت پوشش خانه های سلامت منطقه 3 تهران است.

 

روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی از نوع شاهددار که روی 88 نفر از زنان (در دو گروه آزمون و کنترل 44 نفره) انجام شد، روش نمونه گیری خوشه‌ای و ابزارگردآوری اطلاعات پرسش‌نامه محقق ساخته براساس سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی و چک لیست عملکرد در زمینه مصرف خودسرانه داروها بود که روایی و پایایی آن تایید شد. ابتدا پرسش نامه و چک لیست در دو گروه تکمیل شد. براساس نتایج به دست آمده از این مرحله، مداخله آموزشی طراحی و در گروه آزمون در قالب سه جلسه آموزشی90 دقیقه‌ای با روش‌های سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی، نمایش فیلم و اسلاید برگزار شد. یک ماه پس از مداخله آموزشی دوباره داده‌ها در دو گروه جمع آوری و در نرم افزار آماری SPSS16 با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی و تحلیلی تجزیه تحلیل و با هم مقایسه شد.

 

یافته‌ها: قبل از مداخله بین میانگین آگاهی، حساسیت، شدت، منافع، موانع، خودکارآمدی درک شده و عملکرد در زمینه پیشگیری از مصرف خودسرانه داروها در دو گروه، اختلاف معنی دار وجود نداشت (05/0<p) اما پس از مداخله آموزشی اختلاف معنی دار به دست آمد (001/0>p) و همچنین در گروه آزمون بین عملکرد و سطح تحصیلات رابطه معنی دار مشاهده شد (03/0 p=). همچنین رادیو و تلویزیون در 65 % زنان آزمون و 5/77 % زنان کنترل مهمترین راهنمای عمل بود.

 

نتیجهگیری: آموزش براساس الگوی اعتقاد بهداشتی موجب ارتقاء ادراکات و عملکرد زنان در زمینه پیشگیری از مصرف خودسرانه دارو می شود.

 
متن کامل [PDF 386 kb]   (2045 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت عمومی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb