جلد 16، شماره 63 - ( تابستان 1388 )                   جلد 16 شماره 63 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rafiee S, Taghizadeh G, Karimi H, Rahimzadeh Rahbar S. Body Part Identification in 1 to 4-year-old Children Living in South of Tehran. RJMS. 2009; 16 (63)
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-1243-fa.html
رفیعی شهلا، تقی‌زاده قربان، کریمی حسین، رحیم‌زاده رهبر ثریا. تشخیص قسمت‌های مختلف بدن در کودکان 4-1 ساله جنوب تهران. مجله علوم پزشکی رازی. 1388; 16 (63)

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-1243-fa.html


چکیده:   (5738 مشاهده)

    زمینه وهدف:هدف از این مطالعه، بررسی رشد تشخیص اعضای بدن در کودکان کوچک است. تشخیص اعضای بدن به عنوان یک توانایی برای اشاره کردن به قسمت‌های مختلف یک عروسک است. قسمت دوم این مطالعه، مقایسه شناخت اعضای بدن بر روی بدن خود و بر روی عروسک است. ارزیابی مناسب رشدی در کشورهای غربی انجام شده ولی اغلب آن‌ها برای نژادهای مختلف طراحی نشده و یا اگر هم شده، اطلاعات کافی در دسترس نیست لذا سعی شد که یکی از مقوله‌های مهم رشدی بدن یعنی شناخت اعضای بدن بررسی.

روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی تحلیلی از نوع cross sectional بر روی 90 کودک در منطقه جنوب تهران انجام شد. کودکان مورد ارزیابی4-‌1 ساله بودند (46 دختر، 44 پسر). پس از پر کردن پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک توسط مربیان مهد کودک، بخش دوم که شامل نام اجزا بدن به منظور تعیین تعداد اجزا اشاره شده برای کسب نمره نهایی بود تکمیل گردید.

یافته‌ها: اختلافات در گروه‌های سنی مختلف(p<.001) معنی‌دار بوده است. اختلاف بین پسر ودختر درشناسایی اعضای بدن روی بدن خود، در تمام گروه‌های سنی مختلف معنی‌دار نبوده است ولی در شناسایی اعضای بدن بر روی عروسک در سنین 3-2 و 4-3 سالگی معنی‌دار بوده است ودر مجموع در شناسایی بیناعضای بدن خود و عروسک تفاوت معنی‌دار وجود نداشت.

نتیجه‌گیری: این نتایج، کاربرد بسیاری درارزیابی شناسایی قسمت‌های مختلف بدن درکودکان کوچک دارد؛ اولا، کودکان اجزا بدن را هم روی بدن خود و هم روی عروسک نشان می‌دهند، این بدین معنی است که می‌توان اجزای بدن را از روی بدن کودک یا از روی عروسک پرسید. ثانیاً، این مطالعه پیشنهاد می‌کند که اگر کودکی در سنین 1-4 سالگی اجزای اصلی بدن را نشناسد، باید برای ارزیابی بیشتر به کاردرمانی ارجاع شود.

متن کامل [PDF 217 kb]   (1357 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فیزیوتراپی

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb