Research code: IR.IAU.SHK.REC.1403.099
Ethics code: IR.IAU.SHK.REC.1403.099
Clinical trials code: IR.IAU.SHK.REC.1403.099
استادیار، گروه روانشناسی، واحد بروجن، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجن، ایران ، kiani@yahoo.com
چکیده: (105 مشاهده)
زمینه و هدف: مشکلات روان تنی یکی از اختلالات شایع در میان کودکان کار است که بازتابی از عدم سلامت جسمانی و روانشناختی آنها است. پژوهش حاضر با هدف مدلیابی شکایات روانتنی بر اساس بدرفتاری و درماندگی روانشناختی با میانجیگری خودکارآمدی ایمنی کودکان کار بود. روش کار: مطالعه حاضر از نوع همبستگی و به لحاظ روش از نوع الگویابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکانی بودند که به عنوان کودک کار در سازمان بهزیستی شهرستانهای استان چهار محال و بختیاری در سال 1403 دارای پرونده بودند که از این جامعه تعداد 300 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و مقیاس شکایات روانتنی تاکاتا و ساکاتا (2004)، پرسشنامه بدرفتاری مک کورد و همکاران (2018)، پرسشنامه درماندگی کوهن و همکاران (1983) و پرسشنامه خودکارآمدی ایمنی چن و همکاران (2001)، را تکمیل کردند. دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزارهای AMOS-24 و SPSS-26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاکی از برازش مطلوب مدل با دادههای تجربی بود. اثر ضریب مسیراستاندارد مستقیم بدرفتاری، درماندگی روانشناختی و خودکارآمدی ایمنی با شکایات روان تنی معنادار بود (p<0.05). همچنین اثر غیرمستقیم بدرفتاری و درماندگی روانشناختی با نقش واسطهی خودکارآمدی ایمنی بر شکایات روانتنی نیز معنادار بود(p>0.01). نتیجهگیری: به طور کلی میتوان گفت که بدرفتاری، درماندگی روانشناختی و خودکارآمدی ایمنی بر شکایات روانتنی کودکان کار نقش داشتهاند. بنابراین به کلیه متخصصان mouseout="msoCommentHide('_com_1')" onmouseover="msoCommentShow('_anchor_1','_com_1')">[cs1] mouseout="msoCommentHide('_com_2')" onmouseover="msoCommentShow('_anchor_2','_com_2')">[D2] بهداشت روان توصیه میشود به نقش این عوامل به ویژه امنیت روانی در محیط کار این کودکان توجه ویژه داشته باشند.
mouseout="msoCommentHide('_com_1')" onmouseover="msoCommentShow('_anchor_1','_com_1')"> [cs1]تقویت گردد
mouseout="msoCommentHide('_com_2')" onmouseover="msoCommentShow('_anchor_2','_com_2')"> [D2]ویرایش شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی