Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1401.178
Clinical trials code: 01
Sahebi F A, Mahdian H, Ghasemi Motlagh M. Comparison of the Effectiveness of Emotional Schema Therapy and Cognitive Behavioral Therapy on Social Phobia at the End of the Treatment and Follow-Up Period in First-Secondary Female Students. RJMS 2023; 30 (5) :325-336
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8789-fa.html
صاحبی فهیمه السادات، مهدیان حسین، قاسمی مطلق مهدی. مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی و درمان شناختی رفتاری بر هراس اجتماعی در پایان دوره درمان و پیگیری در دانش آموزان دختر متوسطه اول. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (5) :325-336
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8789-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران ، amidmo@gmail.com
چکیده: (138 مشاهده)
زمینه و هدف: دانش آموزان در ردههای مختلف از لحاظ مسایل روانی گروه حساسی محسوب میشوند. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی و درمان شناختی رفتاری بر هراس اجتماعی در پایان دوره درمان و پیگیری در دانش آموزان دختر متوسطه اول بود.
روش کار: پژوهش حاضر طرح نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل همراه با پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان بهشهر که در سال 1403 - 1402 در مدارس مشغول به تحصیل بودند که بنا بر استعلام از اداره آموزش و پرورش شهرستان بهشهر تعداد 2320 نفر بودند. نمونه پژوهش حاضر شامل 45 نفر بود. در این پژوهش از روش نمونهگیری در دسترس و با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای استفاده شد. در این پژوهش از ابزار استاندارد استفاده شد که پرسشنامهها شامل پرسشنامه تنظیم هیجان توسط گارنفسکی و گرایج (2006)، پرسشنامه هراس اجتماعی کانور و همکارانش (2000) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کوواریانس و آزمون تعقیبی برونفنی استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که دو شیوه طرحواره درمانی هیجانی و درمان شناختی رفتاری، هراس اجتماعی اثر معنیدار داشتند. همچنین بین نمرات هراس اجتماعی در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری صرفنظر از گروه، تفاوت وجود داشت.
نتیجهگیری: با توجه به یافته ها از بین روشهای طرحواره درمانی هیجانی و درمان شناختی رفتاری، درمان شناختی رفتاری در بهبود هراس اجتماعی مؤثرتر واقع شد. به طور کلی، این نتایج بیانگر اهمیت انتخاب رویکرد درمانی مناسب بر اساس نوع مشکل روانشناختی و نیازهای فردی است، زیرا هر کدام از این رویکردها میتوانند در زمینههای خاصی نتایج بهتری ارائه دهند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی