جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.KERMAN.REC.1402.026
Clinical trials code: 0


XML English Abstract Print


استادیار، گروه روانشناسی، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران ، f.akhlaghi@iaurafsanjan.ac.ir
چکیده:   (313 مشاهده)
زمینه و هدف: کیفیت یادگیری دانش­آموزان در مدرسه به آرامش و سلامت­روان آنها بستگی دارد. ذهن­آگاهی مسیری به سوی بهزیستی و مقابله مؤثر با چالش­های اجتناب­ناپذیر زندگی است. از این­رو هدف پژوهش حاضر بررسی اثر­بخشی آموزش ذهن­آگاهی بر هوش معنوی و بهزیستی روان­شناختی دانش­آموزان نوجوان دوره اول بود.
روش­کار: طرح پژوهش نیمه­آزمایشی از نوع پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه­ی دانش­آموزان شهرستان بهرمان در سال 1402-1401 بود که با روش نمونه­گیری تصادفی ساده 40 نفر به عنوان نمونه نهایی انتخاب گردید. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه هوش معنوی بدیع (1389) و بهزیستی روان­شناختی ریف (1989) بود. نتایج با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر و آزمون بونفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که در متغیر بهزیستی روان­شناختی در بین مراحل پیش­آزمون-پس­آزمون، پیش آزمون-پی­گیرانه، تفاوت معنی­داری وجود دارد و متغیر در حال افزایش؛ اما بین مراحل پس­آزمون-پی­گیرانه تفاوت معنی­داری وجود ندارد. در متغیر هوش­معنوی در بین مراحل پیش­آزمون-پس­آزمون و پیش آزمون-پی­گیرانه، تفاوت معنی­داری وجود دارد و متغیر در حال افزایش است اما بین مراحل پس­آزمون-پی­گیرانه تفاوت معنی­داری وجود ندارد.
نتیجه گیری: نتایج کلی نشان دادند که آموزش ذهن­آگاهی هوش­معنوی و بهزیستی روان­شناختی دانش­آموزان نوجوان دوره اول موثر بود. همچنین در پیگیری، اثربخشی آموزش ذهن­آگاهی بر هوش­معنوی و بهزیستی روان­شناختی دانش­آموزان نوجوان دوره اول ماندگار بود.
متن کامل [PDF 608 kb]   (39 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.