جلد 29، شماره 1 - ( 1-1401 )                   جلد 29 شماره 1 صفحات 221-208 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: 0
Clinical trials code: 0

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afsharpour P, Mansouri F. Comparing the Effectiveness of Solution-Oriented Intervention and Parent/Child Interaction Training on Behavioral Problems (Internalization and Externalization) of Adolescents. RJMS 2022; 29 (1) :208-221
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8631-fa.html
افشار پور پریا، منصوری فاطمه. مقایسه اثربخشی مداخله راه‌حل‌محور و آموزش تعامل والد/کودک بر مشکلات رفتاری (درونی‌سازی و بیرونی‌سازی) نوجوانان. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (1) :208-221

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8631-fa.html


کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران ، Afsharpourparia94@gmail.com
چکیده:   (120 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان راه­حل­محور و آموزش تعامل والد/کودک بر مشکلات رفتاری (درونی­سازی و بیرونی­سازی) نوجوانان بود.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمونپس­آزمون همراه با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دختر و پسر دانش­آموز دوره متوسطه اول و دوم شهرستان عنبرآباد شهر کرمان در نبمه اول سال 1402 بودند. 45 دانش­آموز از جامعه مذکور غربال و به عنوان نمونه نهایی انتخاب و به شیوه کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایش (مداخله مبتنی بر تعامل والد-کودک و درمان راه حل مدار) 15 نفر و یک گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزار جمع­آوری داده شامل فهرست مشکلات رفتار کودک آخنباخ (CBCL) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از روش آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازه­گیری مکرر و آزمون تعقیبی بُنفرونی با نرم افزارSPSS-26  استفاده شد.
یافته ­ها: یافته­ها نشان داد که درمان راه­حل­مدار و آموزش تعامل والد-کوک بر مشکلات درون­سازی شده(اضطراب، افسردگی، گوشه­گیری و شکایت جسمانی) و برون­سازی شده (رفتار قانون­شکنانه و رفتار پرخاشگرانه) اثربخش بوده و موجب کاهش این مشکلات شده است. همچنین نتایج نشان داد که درمان راه­حل­مدار در مقایسه با آموزش تعامل والد-کوک اثربخشی بیشتری در کاهش مشکلات درونی­سازه شده و مشکلات برون­سازی شده داشته است.
نتیجه ­گیری: نتیجه­گیری مطالعه حاضر نشان داد که درمان راه­حل­مدار و آموزش تعامل والد-کوک بر مشکلات رفتاری نوجوانان تاثیر داشته و می­توان از این رویکردها در بهبود مشکلات رفتاری آنها استفاده نمود.
متن کامل [PDF 1049 kb]   (38 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb