برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1403.278
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


گروه علوم تربیتی، واحد بابل،دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران ، Koroosh_red_bass@yahoo.com
چکیده:   (182 مشاهده)
زمینه و هدف: تحقیقات نشان داده است که سبک زندگی سلامت محور، فرد بهبود کیفیت زندگی خود را تجربه می­کند لذا هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی بررسی تاثیر سبک زندگی سلامت محور بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان شهرستان بابل به منظور ارائه مدل بود.
روش کار: این پژوهش از نظر هدف، بنیادی- کاربردی و از نظر نوع داده­ها، ترکیبی (کیفی- کمی) از نوع اکتشافی بود که در بخش کیفی از روش گراند تئوری و در بخش کمی توصیفی- پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری آن را در بخش کیفی، متخصصان، خبرگان و اساتید دانشگاه­های شهرستان بابل و در بخش کمی، دانشجویان دانشگاه­های شهرستان بابل به تعداد 29206 نفر تشکیل می­دادند که در بخش کیفی از روش نمونه­گیری غیرتصادفی از نوع هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع تعداد 10 نفر و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران تعداد 379 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای برحسب نوع دانشگاه به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمع­آوری داده­ها در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختار و در بخش کمی از پرسش­نامه محقق ساخته سبک زندگی سلامت محور با 48 سوال و پرسش­نامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) با 48 سوال استفاده شد. برای بررسی سوال­های پژوهش از آزمون­های تحلیل عاملی تأییدی، تحلیل عاملی اکتشافی، فریدمن و معادلات ساختاری ساختاری استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که؛ سبک زندگی سلامت محور دارای 6 بعد «مهارت‌های مدیریت استرس، برنامه‌ریزی و مدیریت زمان، مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی، سلامت جسمانی، توانمندسازی فردی و توسعه مهارت‌های ذهنی و معنوی» می­باشد که بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه­های شهرستان بابل مثبت و معنادار می­باشد و مدل ارائه شده دارای برازش مناسب می­باشد.
نتیجه گیری: به طور کلی می‌توان بیان کرد که سبک زندگی سلامت‌محور تأثیر چشمگیری بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان دارد. این مولفه‌ها به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به فرد کمک می‌کنند تا از توانمندی‌های ذهنی و جسمی خود به بهترین شکل بهره‌برداری کند و در مواجهه با چالش‌ها و فشارهای تحصیلی عملکرد بهتری داشته باشد
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.