Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.M.REC.1402.109
Clinical trials code: 0
استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران ، mjydbrz69@gmail.com
چکیده: (204 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به گسترش روزافزون پیشرفتهای علمی و گرایش سازمانها و ارگانهای دولتی و خصوصی به جذب افراد متخصص، افراد هر جامعه به سمت مراکز آموزشی روی آوردهاند. مساله پیشرفت تحصیلی در مدارس از جمله مسائلی است که ذهن رهبران و مدیران جامعه و در نتیجه محققان را به خود جلب کرده است. پیشرفت تحصیلی و مسایل مربوط به آن یکی از دغدغههای اصلی نظام آموزش و پرورش کشورهاست چرا که مسئولین و تصمیم گیرندگان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در سراسر دنیا توسعه و پیشرفت جامعهشناسان را در توسعه و پیشرفت نظام آموزشی میدانند و این توسعه و پیشرفت از طریق پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در مدرسه و کلاس درس عملیاتی میگردد. یکی از اهداف آموزش و پرورش، تربیت خلاقیت در دانشآموزان است. خلاقیت میتواند زمینه را برای بقاء و سازگاری انسان فراهم آورد. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین جو آموزشی خلاق و بهزیستی تحصیلی با نقش واسطهگری خودپنداره تحصیلی بود.
روش کار: برای بررسی این هدف از روش مدل معادلات ساختاری بهره گرفته شد. تعداد 540 نفر از دانشآموزان متوسطه دوم شهر شیراز در این پژوهش به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و به سه مقیاس بهزیستی تحصیلی، مقیاس جو آموزش خلاق و مقیاس خودپنداره تحصیلی پاسخ دادند.
یافته ها: در ادامه پس از گردآوری دادهها، بررسی پیشفرضهای مدل معادلات ساختاری نشان داد که میتوان به بررسی مدل پژوهشی پرداخت. نتایج این مدل مشخص کرد که بین جو آموزشی خلاق فقط به صورت مستقیم بر بهزیستی تحصیلی تاثیرگذار است و از طریق خودپنداره تحصیلی میتواند بر بهزیستی تحصیلی موثر باشد.
نتیجه گیری: این یافته بدان معناست که بهزیستی تحصیلی هم به صورت مستقیم از طریق جو آموزشی خلاق و هم به صورت غیر مستقیم میتواند از طریق واسطهگری خودپنداره تحصیلی بین جو آموزشی خلاق و بهزیستی تحصیلی میتواند به وجود آید. در نتیجهگیری به صورت مبسوط به تببین این یافته پرداخته شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی