Research code: 0
Ethics code: 0
Clinical trials code: 0
Salehi A, Shamoradi H, Abdolzadeh Bavi M, Zeynali Hoseynbaglu F, Bandehali Nasrabad N. Prediction of Addiction Test Attitude of Islamic Azad University Students based on Schemas of Emotional Self-Awareness and Secure Attachment Style. RJMS 2022; 29 (7) :259-268
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8473-fa.html
صالحی علی، شامرادی حسن، عبدل زاده باویل مائده، زینالی حسین بگلو فائزه، بنده علی نصرآباد ندا. پیش بینی نگرش تست به اعتیاد دانشجویان دانشگاه آزاد مبتنی بر طرحوارههای خودآگاهی هیجانی و سبک دلبستگی ایمن. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (7) :259-268
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8473-fa.html
دانشجوی کارشناسی، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان اراک، اراک، ایران ، hanshamrady@gmail.com
چکیده: (300 مشاهده)
زمینه و هدف: دوره دانشجویی دورهای حساس و پر خطر است و احتمال دارد دانشجویان به سوی مصرف مواد مخدر و اعتیاد کشیده شوند، اصلاح نگرش دانشجویان نسبت به مواد مخدر میتواند در پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه و جامعه کار آمد باشد. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی نگرش به اعتیاد دانشجویان بر اساس سبکهای دلبستگی و طرحوارههای هیجانی انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر یک تحقیق همبستگی از نوع پیش بینی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در سال تحصیلی 1401-1402 تشکیل دادند. که تعداد 250 نفر با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه نگرش سنج مواد مخدر، پرسشنامه سبک دلبستگی بزرگسال و مقیاس طرحواره های هیجانی استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید.
یافته ها: نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین سبک دلبستگی ایمن با نگرش نست به اعتیاد رابطه معنیدار منفی و بین سبک دلبستگی دوسوگرا و اجتنابی با نگرش نست به اعتیاد رابطه معنیدار مثبت بدست آمد. در طرحواره های هیجانی بین طرحوارههای نشخوار ذهنی؛ سرزنش ودیدگاه ساده انگارانه با نگرش مثبت نست به اعتیاد رابطه مثبت معنیدار و بین طرحوارههای خودآگاهی هیجانی؛ گناه؛ غیرقابل کنترل بودن؛ قابل درک بودن؛ تلاش برای منطقی بودن؛ سرزنش؛ تلاش برای منطقی بودن؛ ارزشهای والاتر؛ پذیرش هیجانها و توافق با نگرش نسبت به اعتیاد رابطه معنیداری منفی بدست آمد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که ارزشهای والاتر، نشخوار ذهنی، دلبستگی اجتنابی نزدیک به 20درصد از تغییرات نگرش مثبت نست به اعتیاد را به طور معناداری در دانشجویان تبیین نمایند.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش بدست آمده می توان گفت سبکهای دلبستگی و طرحواره های هیجانی نقش مهمی در پیشگیری از گرایش دانشجویان به سوء مصرف موادمخدر دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی