Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01
Pishdar S, Samavi S A, Jahantigh H. The Effectiveness of Play Therapy Based on the Cognitive-Behavioral Approach and Parent Management Training on the Behavioral Problems of Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. RJMS 2022; 29 (7) :238-248
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8436-fa.html
پیش دار صدیقه، سماوی سید عبدالوهاب، جهان تیغ هلما. اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری و آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه/بیشفعالی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (7) :238-248
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8436-fa.html
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد بندر عباس، دانشگاه آزاد اسلامی، هرمزگان، ایران ، se.pishdar@gmail.com
چکیده: (528 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال کاستی توجه/بیشفعالی از شایعترین اختلالات روانپزشکی کودکان در سنین مدرسه میباشد که در صورت عدم شناسایی و مداخله مناسب میتواند منجر به پیامدهای جبرانناپذیری شود. لذا این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی بازی درمانی شناختی-رفتاری و برنامه آموزش والدین بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه/بیشفعالی انجام شد.
روش کار: پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. تمامی کودکان پسر دارای تشخیص اختلال کاستی توجه/بیشفعالی مراجعهکننده به یکی از مراکز خدمات روانشناسی شهر بندر عباس در سال 1401 جمعیت آماری این پژوهش را تشکیل دادند، که از بین آنها با روش نمونهگیری در دسترس تعداد 45 نفر انتخاب و در سه گروه مساوی 15 نفری گمارش شدند. گردآوری اطلاعات علاوه بر چکلیست اطلاعات دموگرافیک-فرم محقق ساخته با استفاده از پرسشنامه مشکلات رفتاری راتر-فرم مخصوص والدین انجام شد. تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحرافمعیار)، آزمون پیشفرضهای آمار پارامتریک و تحلیل کوواریانس با نرمافزار آماری SPSS نسخه 26 انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که مشکلات رفتاری آزمودنی های گروه های آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری کاهش یافت. همچنین، نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی نشان داد که با وجود اثربخشی دو شیوه بر مشکلات رفتاری اما بازی درمانی شناختی-رفتاری بر کاهش مشکلات رفتاری سودمندی بیشتری داشته است.
نتیجهگیری: بهنظر میرسد بازی درمانی شناختی-رفتاری و آموزش والدین هر دو در تحول مهارتهای رفتاری کودکان با اختلال کاستی توجه/بیشفعالی مؤثر هستند و میتوان از آنها در مداخلات بالینی استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی