جلد 29، شماره 7 - ( 7-1401 )                   جلد 29 شماره 7 صفحات 248-238 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pishdar S, Samavi S A, Jahantigh H. The Effectiveness of Play Therapy Based on the Cognitive-Behavioral Approach and Parent Management Training on the Behavioral Problems of Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. RJMS 2022; 29 (7) :238-248
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8436-fa.html
پیش دار صدیقه، سماوی سید عبدالوهاب، جهان تیغ هلما. اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری و آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه/بیش‌‌فعالی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (7) :238-248

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8436-fa.html


کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد بندر عباس، دانشگاه آزاد اسلامی، هرمزگان، ایران ، se.pishdar@gmail.com
چکیده:   (528 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال کاستی توجه/بیش‏فعالی از شایع‏ترین اختلالات روان‏پزشکی کودکان در سنین مدرسه می‏باشد که در صورت عدم شناسایی و مداخله مناسب می‏تواند منجر به پیامدهای جبران‏ناپذیری شود. لذا این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی بازی درمانی شناختی-رفتاری و برنامه آموزش والدین بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه/بیش‏فعالی انجام شد.
روش کار: پژوهش نیمه‏آزمایشی با طرح پیش‏آزمون و پس‏آزمون با گروه‏های آزمایش و کنترل بود. تمامی کودکان پسر دارای تشخیص اختلال کاستی توجه/بیش‏فعالی مراجعه‏کننده به یکی از مراکز خدمات روان‏شناسی شهر بندر عباس در سال 1401 جمعیت آماری این پژوهش را تشکیل دادند، که از بین آن‏ها با روش نمونه‏گیری در دسترس تعداد 45 نفر انتخاب و در سه گروه مساوی 15 نفری گمارش شدند. گردآوری اطلاعات علاوه بر چک‏لیست اطلاعات دموگرافیک-فرم محقق ساخته با استفاده از پرسشنامه مشکلات رفتاری راتر-فرم مخصوص والدین انجام شد. تحلیل داده‏ها با روش‏های آمار توصیفی (میانگین و انحراف‏معیار)، آزمون پیش‏فرض‏های آمار پارامتریک و تحلیل کوواریانس با نرم‏افزار آماری SPSS نسخه 26 انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که مشکلات رفتاری آزمودنی های گروه های آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری کاهش یافت. همچنین، نتایج آزمون تعقیبی بن‏فرونی نشان داد که با وجود اثربخشی دو شیوه بر مشکلات رفتاری اما بازی درمانی شناختی-رفتاری بر کاهش مشکلات رفتاری سودمندی بیشتری داشته است.
نتیجه‌گیری: به‏نظر می‏رسد بازی درمانی شناختی-رفتاری و آموزش والدین هر دو در تحول مهارت‏های رفتاری کودکان با اختلال کاستی توجه/بیش‏فعالی مؤثر هستند و می‏توان از آن‏ها در مداخلات بالینی استفاده کرد.
متن کامل [PDF 1114 kb]   (128 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb