جلد 30، شماره 6 - ( 6-1402 )                   جلد 30 شماره 6 صفحات 275-265 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.R.REC.1401.014
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


دانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران ، Mojtabaie_in@yahoo.com
چکیده:   (177 مشاهده)
زمینه و هدف: ﻫﺪف این  ﭘﮋوﻫﺶ تدوین و اعتبار سنجی بسته آموزشی، مداخله‌ای اضطراب فراگیر مبتنی بر دیدگاه راه‌حل محور و کار آزمایی بالینی آن بر صمیمیت زناشویی در زوجین مراجعه‌کننده به مراکز درمانی بود.
روش کار: ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ به‌صورت ﺗﺮﮐﯿﺒـﯽ در دو بخش ﮐﯿﻔـﯽ و کمی می‌انجام ﺷـﺪ. :زیر مطالعه اول: ﺗﺪویﻦ ﺑﺴﺘﻪ مداخله‌ای، آموزشی اضطراب فراگیر مبتنی بر رویکرد راه‌حل محور از طریق 1) مرور ، 2) بررسی نظر متخصصین به روش دلفی و 3) تعیین روایی محتوایی بسته آموزشی طراحی‌شده و زیر مطالعه دوم: کار آزمایی بالینی ﺑﺴﺘﻪ آموزشی ، مداخله ای  ﺑﺮ فرانگرانی، سرمایه روان‌شناختی و صمیمت زناشویی. بخش کمی ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﯿﻤﻪ آزﻣﺎیﺸﯽ ﺑﺎ ﻃﺮح ﭘﯿﺶ آزﻣﻮن - ﭘﺲ آزﻣﻮن ﺑﺎ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل بود. بسته درمانی در 8 جلسه 45 دقیقه ای تدوین گردید.این بسته بر روی 30 زوج که حداقل یکی از آنها دارای اختلال اضطراب فراگیر بود اجرا شد . نمونه گیری بصورت در دسترس هدفمند بود که در دو گروه آزمایش (15 زوج) و گروه کنترل (15 زوج) بصورت تصادفی جایگزین شدند.نهایتا اطلاعات 27 زوج وارد تجزیه و تحلیل آماری گشت. ابزارهای پژوهش ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎمه مقیاس اختلال اضطراب فراگیر ۷ سؤالی اسپیتزر و همکاران (GAD-7)، پرسشنامه ابعاد نیاز به صمیمیت زوجین باگاروزی (MINQ ) بودند ﮐﻪ در اﺑﺘﺪا و اﻧﺘﻬﺎی ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﻫﺮ دو ﮔﺮوه ﺗﮑﻤﯿﻞ ﮔﺮدیﺪ. دادهﻫﺎی ﺟﻤﻊآوریﺷﺪه ﺑﺎ ﻧﺮم اﻓﺰارSPSS26 و آﻣﺎر اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮاریﺎﻧﺲچند متغییره ﻣﻮرد ﺗﺠﺰیﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ.
یافته‌ها: نتایج نشان داد: بسته آموزشی مداخله ای اضطراب فراگیر مبتنی بر رویکرد راه حل محور بجز صمیمیت معنوی و زیبا شناختی از مولفه های صمیمیت زوجین بر بقیه مولفه های صمیمیت زناشویی اثر گذار بود.
نتیجه‌گیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت ﺑﺴﺘﻪ مداخله‌ای، آموزشی اضطراب فراگیر مبتنی بر رویکرد راه‌حل محور بر صمیمیت زناشویی تاثیر داشت.
متن کامل [PDF 803 kb]   (99 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.