جلد 30، شماره 5 - ( 5-1402 )                   جلد 30 شماره 5 صفحات 248-239 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.TNB.REC.1401.066
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safaripour M A, Farhangi A, Jarareh J. The Effectiveness of Treatment Based on Acceptance and Commitment on Fear of Negative Evaluation,Speech Anxiety, Social Adaptive Functions and Academically Unproductive Behaviors in Female Students. RJMS 2023; 30 (5) :239-248
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8153-fa.html
صفری پور محمدامین، فرهنگی عبدالحسن، جراره جمشید. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر ترس از ارزیابی منفی، اضطراب سخنرانی، کارکردهای اتطباقی اجتماعی و رفتارهای غیرمولد تحصیلی در دانش آموزان دختر. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (5) :239-248

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8153-fa.html


استادیار گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، a.farhangi@iau-tnb.ac.ir
چکیده:   (770 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف اصلی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) ایجاد انعطافپذیری روانی استف لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر ترس از ارزیابی منفی، اضطراب سخنرانی، کارکردهای اتطباقی اجتماعی و رفتارهای غیرمولد تحصیلی در دانش آموزان دختر انجام گرفت.
روش کار: طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع دبیرستان در نیمسال دوم سال تحصیلی 1401-1400 شهر فسا تشکیل داد. نمونه پژوهش شامل 30 دانش آموز بود که به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شده بودند( 15 نفر به گروه آزمایش و 15 نفر به گروه کنترل اختصاص یافتند). درمان به مدت 14 جلسه بر مبنای پروتکل هایس (2004) توسط پژوهشگر انجام شد. داده­های پژوهش با استفاده از مقیاس ترس از ارزیابی منفی لری (1983)، پرسشنامه اضطراب سخنرانی یانگرا (2004)، پرسشنامه عملکرد انطباقی- اجتماعی اسپنس (2002) و پرسشنامه رفتارهای غیرمولد تحصیلی ریمکوس (2012) جمع آوری؛ و با روش آماری کوواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان دهنده تفاوت معناداری در تمام متغیرها بود و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد موجب بهبود معنادار ترس از ارزیابی منفی، اضطراب سخنرانی، کارکردهای اتطباقی اجتماعی و رفتارهای غیرمولد تحصیلی در گروه آزمایش و مرحله پسآزمون شده بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در بهبود شاخص­های روانشناختی دانش آموزان دختر موثر می­باشد.
 
متن کامل [PDF 792 kb]   (159 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb