Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01
دانشیار، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Sama.abolmaali@gmail.com
چکیده: (1064 مشاهده)
زمینه و هدف: بررسی عوامل موثر در آمادگی فردی برای تغییر در جامعه دانشجویان که میتواند نقش مهمی در اجرای برنامه های تغییر داشته باشند ضروری به نظر میرسد، لذا هدف از این پژوهش، تبیین نقش باورهای اساسی و ویژگیهای شخصیتی بر آمادگی تغییر با میانجیگری خود تعیینگری بود.
روش کار: روش پژوهش توصیفی– همبستگی و روش تحلیل از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی در دانشکدههای واقع در دانشگاه آزاد رودهن، که با روش پیشنهادی شوماخر و لوماکس (2004) و روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامهها پاسخ دادند و پس از حذف پرسشنامههای مخدوش در نهایت، 375 پرسشنامه بررسی شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای ویژگیهای شخصیتی نئو مک گری و کاستا (1985)، باورهای اساسی کاتلین واپستاین (1992)، آمادگی برای تغییر اس لو (2006) و خود تعیینگری با نیازهای بنیادین روان شناختی لاگواردیا و همکاران (2000) استفاده شد.
یافته ها: مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که همه شاخصهای برازندگی، از پردازش مطلوب مدل ساختاری پژوهش با دادههای گرد آوری شده حمایت میکند. از بین عامل های شخصیت، گشودگی و برونگرایی به صورت مثبت و عاملهای روان رنجور خویی و وظیفه شناسی به صورت منفی و معنادار آمادگی برای تغییر را پیش بینی میکند.
نتیجه گیری: به طور کلی میتوان نتیجهگرفت که عوامل شناختی- اجتماعی و عوامل مربوط به فرد (باورها، انگیزش وشخصیت) به عنوان میانجی بین محرکهای بیرونی و رفتار در نظر میشوند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی