Research code: 0
Ethics code: 0
Clinical trials code: 0
Rezvani Chamanzamin F, Mehravar Z, Akbari M, Gharibi Tabbar F, Ziafati Bagherzadeh S M. Examining the Relationship between Perfectionism and Suicidal Thoughts and Attempt in Adolescent - A Review Study. RJMS 2023; 30 (6) :176-186
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8056-fa.html
رضوانی چمن زمین فائقه، مهرآور زهرا، اکبری مسلم، غریبی تبار فاطمه، ضیافتی باقرزاده سیده مریم. بررسی ارتباط کمالگرایی با افکار و رفتار خودکشی در نوجوانان- مطالعه مروری. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (6) :176-186
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8056-fa.html
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
چکیده: (938 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از مشکلات روانشناختی نوجوانان که در طول چند سال اخیر در حال افزایش بوده، خودکشی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط کمالگرایی با افکار و رفتار خودکشی در میان نوجوانان بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی با روش مروری بود که جهت دستیابی به مطالعات مرتبط کلید واژههای کمالگرایی، کمالطلبی، کمالخواهی با خودکشی نوجوانان، افکار خودکشی نوجوانان، رفتار خودکشی نوجوانان و خودآسیبی نوجوانان در پایگاههای بینالمللیWEB OF SCIENCE، SCIENCEDIRECT، SCOPUS، SPRINGER، GOOGLE.SCHOLAR و پایگاههای داخلیSID،NOORMAGS ،MAGIRAN وISC ، تا تاریخ 20 فروردین 1402 جست و جو شد. تعداد 14 مطالعه از 241مطالعه پس برآورده کردن ملاکهای ورود به پژوهش انتخاب شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که میان کمالگرایی با افکار خودکشی در نوجوانان ارتباط وجود دارد ولی کمالگرایی از طریق نقش تسریعکننده اختلالات روانی مرتبط با خودکشی مانند افسردگی و ناامیدی ممکن است با رفتار خودکشی نوجوانان ارتباط داشته باشد. همچنین مطالعات محدودی نشان داد که میان کمالگرایی سخت کوشانه با افکار و رفتار خودکشی نوجوانان ارتباطی یافت نشد.
نتیجهگیری: اگرچه مطالعات مختلف نشان داد که کمالگرایی به روش مستقیم و غیر مستقیم میتواند با خودکشی نوجوانان ارتباط داشته باشد، اما مطالعات دیگری نیز نشان داد که همه انواع کمالگرایی با خودکشی نوجوانان ارتباط ندارند. جهت کاهش آمار خودکشی و بهبود بهداشت روانی نوجوانان، پیشنهاد میشود که متخصصان سلامت روان در درمان نوجوان خودکشیگرا به کمالگرایی آنها توجه ویژهای داشته باشند.
نوع مطالعه:
مروري |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی