Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1401.171
Clinical trials code: 01
Khalili Dehkordi K, Ismail Nia Shirvani K, Bagherpur M. Authors: Presenting a Model of the Effect of Virtual Education on Critical Thinking and Team Learning of Assistant Students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences During the Outbreak of the Covid-19 Disease. RJMS 2023; 30 (6) :276-285
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8035-fa.html
خلیلی دهکردی کوروش، اسماعیل نیا شیروانی کامبیز، باقرپور معصومه. ارائه مدل تاثیر آموزش مجازی بر تفکر انتقادی و یادگیری تیمی دانشجویان دستیاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دوران شیوع بیماری کووید-19. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (6) :276-285
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8035-fa.html
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران ، kesmaeilnia2022@gmail.com
چکیده: (405 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به شیوع بیماری کووید-19، آموزش مجازی رایج گردید که نقش مهمی در سطح تحصیلی دانشجویان داشت. لذا هدف پژوهش ارائه مدل تاثیر آموزش مجازی در دوران پاندمی کرونا بر یادگیری تیمی و تفکر انتقادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود.
روش کار: روش مطالعه آمیخته بود که در بخش کیفی، جامعه آماری شامل اساتید خبره به تعداد 18 نفر بود که 10 نفر از آنها به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و 1665 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش کمی قرار داشتند که 312 نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته آموزش مجازی و تفکر انتقادی ریتکس (2003) و یادگیری تیمی برسو و همکاران (2008) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد، ضرایب مسیر، بار عاملی 0.708 در برابر 0.644 به ترتیب بین آموزش مجازی و متغیرهای یادگیری تیمی و تفکر انتقادی برقرار است، همچنین به دلیل اینکه مقدار t (22.094) بین آموزش مجازی و یادگیری تیمی در مقایسه با میزان 17.757 بین آموزش مجازی و تفکر انتقادی در خارج بازه (58/2 و 58/2-) قرار دارد، لذا تاثیر آموزش مجازی در دوران پاندمی کرونا بر یادگیری تیمی و تفکر انتقادی معنی دار شده است.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان نتیجهگیری کرد که در راستای ارتقای سطح تفکر انتقادی و یادگیری میتوان از آموزش مجازی در کنار آموزش حقیقی استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی