Research code: IR.IAU.SHK.REC.1400.039
Ethics code: IR.IAU.SHK.REC.1400.039
Clinical trials code: 1400.039
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد ، maryam.chorami@cfu.ac.ir
چکیده: (351 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش شادکامی لیبومیرسکی و آموزش تغییر ذهنیت دوئیک بر انگیزش شغلی و استرس شغلی کارکنان شرکت گاز استان چهارمحال و بختیاری بود.
روش کار: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پسآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کارکنان قرارداد مستقیم شرکت گاز استان چهارمحال و بختیاری در سال 1399 بودند که از بین آنها تعداد 51 نفر که شرایط ورود به پژوهش را داشتند به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 17 نفر) جایگزین شدند و پرسشنامههای انگیزش شغلی (رابینسون، 2004) و استرس شغلی (وندردوف، 2000) را تکمیل کردند. ضمن اینکه گروه آزمایش (1) تعداد 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش شادکامی لیبومیرسکی و گروه آزمایش (2) تعداد 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش تغییر ذهنیت دوئیک را دریافت کردند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 24 تحلیل شد.
یافتهها: نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد روش شادکامی لیبومیرسکی و آموزش تغییر ذهنیت دوئیک بر بهبود انگیزش شغلی و کاهش استرس شغلی کارکنان گروههای آزمایش تاثیر داشتهاند (001/0 ≥P). با این حال، اثربخشی روش تغییر ذهنیت نسبت به روش شادکامی روی افزایش انگیزش شغلی بیشتر بود (001/0 ≥P).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، نتیجهگیری شد که ارائه هر دو روش آموزش و به خصوص روش تغییر ذهنیت دوئیک ساز و کارهای لازم برای بهبود انگیزش شغلی و کاهش استرس شغلی کارکنان شرکت گاز را به دست میدهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی