Research code: این مقاله برگرفته از رساله دکتری میباشد
Ethics code: IR.IAU.ARAK.REC.1400.004
Clinical trials code: این مقاله برگرفته از رساله دکتری میباشد
Dorostkar N, Moosavipour S, Pirani Z, Zangeneh Motlagh F. Designing and Testing the Model of Students' Academic Performance Based on Personality Traits and Perceived Social Support with the Mediation of Resilience and Self-Efficacy in the Conditions of Covid-19. RJMS 2023; 30 (5) :74-84
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7977-fa.html
درستکار ناهیده، موسوی پور سعید، پیرانی ذبیح، زنگنه مطلق فیروزه. طراحی و آزمون مدل عملکرد تحصیلی دانش آموزان بر اساس ویژگیهای شخصیتی و حمایت اجتماعی ادراک شده با میانجیگری تاب آوری و خودکارآمدی در شرایط کووید- 19. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (5) :74-84
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7977-fa.html
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران ، S-moosavipour@arak.ac.ir
چکیده: (1046 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهشگران بر نقش تعیین کننده متغیرهای زیادی از جمله سبکهای یادگیری، باورهای انگیزشی، جهتگیریهای هدف، نگرش معلم و ... صحه گذاشتهاند هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی و آزمون مدل عملکرد تحصیلی دانشآموزان بر اساس ویژگیهای شخصیتی و حمایت اجتماعی ادراک شده با میانجی گری تاب آوری و خودکارآمدی در شرایط کووید 19 بود.
روش کار: برای انجام پژوهش حاضر که به روش همبستگی و با طرح مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد از بین دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم آموزش و پرورش منطقه 2 شهر تهران بر اساس نمونهگیری حداکثری 400 نفر با روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شده و پرسشنامههای پنج عاملی نئو (NEO-FFI-R) مک کری و کاستا (2008)، مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده چندبعدی (زیمت، داهلم، زیمت و فارلی، 1988)، مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (1982)، مقیاس تابآوری کانر و دیویدسون (2003) و پرسشنامه استاندارد عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) را تکمیل کردند. در نهایت دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS وAMOS تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که ویژگیهای شخصیتی و ادراک حمایت اجتماعی هم به طور مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم، از طریق افزایش خودکارآمدی و تاب آوری در دانش آموزان، عملکرد تحصیلی آنها را بهبود میبخشند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق توصیه میشود معلمین، اولیا و مسولان جهت بهبود عملکرد تحصیلی به متغیرهای ویژگیهای شخصیتی و ادراک حمایت اجتماعی توجه ویژهای داشته باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی