زمینه و هدف: تحقیقات زیادی در زمینه اهمیت مصرف اسیدهای چرب ضروری بر روی عملکردهای فیزیولوژیک و رفتاری در انسانها و حیوانات انجام گرفته است. تحقیقات آزمایشگاهی نشان دادهاند که کیندلینگ، سبب ایجاد اختلال در حافظه و یادگیری میگردد. هدف از این مطالعه، بررسی اثر خوراکی اسیدهای چرب سیس و ترانس، قبل و در حین کیندلینگ شیمیایی با پنتیلن تترازول، بر روی اختلالات یادگیری در موشهای صحرایی نر است. روش بررسی: این مطالعه از نوع مداخلهای ـ تجربی است. این مطالعه بر روی تعداد 18 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار انجام گرفته است. در این مطالعه، حیوانات به سه گروه تقسیم شدند. موشهای گروه کنترل، غذای استاندارد(تهیه شده از شرکت تولید دام پارس) را دریافت کردند. به غذای گروههای سیس و ترانس، به ترتیب اسیدهای چرب سیس و ترانس اضافه شد. یک ماه پس از شروع تغذیه حیوانات، کیندلینگ آغاز شد و یک هفته پس از پایان کیندلینگ، توانایی یادگیری حیوانات در shuttle box مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون آنالیز واریانس یکطرفه و آزمون Tukey استفاده شد. یافتهها: نتایج این تحقیق نشان داد که گروههای کنترل و ترانس، اختلال در یادگیری شاتل باکس را از خود نشان دادند؛ تجزیه و تحلیل آماری، اختلافی را در میزان یادگیری ایجاد شده در دو گروه فوق نشان نداد، در حالی که در گروه سیس، میزان یادگیری به شکل معنیداری از دو گروه دیگر بیشتر بود. نتیجهگیری: نتایج حاصل از این مطالعه، پیشنهاد میکنند که تجویز خوراکی اسیدهای چرب سیس به موشهای کیندل شده، سبب کاهش میزان اختلال یادگیری ایجاد شده توسط کیندلینگ شیمیایی با پنتیلن تترازول میگردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |