جلد 29، شماره 4 - ( 4-1401 )                   جلد 29 شماره 4 صفحات 134-125 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: این مقاله از رساله دکتری استخراج شده است
Ethics code: مقاله مستخرج از رساله دکتری بوده و نویسندگان متعهد می ش
Clinical trials code: این مقاله از رساله دکتری استخراج شده است

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghanbari F, Naziri G, Omidvar B. The Effectiveness of Mentalization-Based Treatment on Empathy among children with Attention Deficit- Hyperactivity Disorder. RJMS 2022; 29 (4) :125-134
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7436-fa.html
قنبری فاطمه، نظیری قاسم، امیدوار بنفشه. اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنی سازی بر همدلی کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی/ بیش‌فعالی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (4) :125-134

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7436-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران ، naziryy@yahoo.com
چکیده:   (1458 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال کم­توجهی/ بیش­فعالی (ADHD) یکی از اختلالات عصبی رشدی است که با اختلال قابل­توجهی در حوزه­های رشدی، شناختی، هیجانی و تحصیلی همراه است. هدف از انجام تحقیق حاضر اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنی­سازی  بر همدلی کودکان مبتلا به اختلال کم­توجهی/ بیش­فعالی بود.
روش کار­: برای انجام تحقیق کاربردی و نیمه آزمایشی حاضر از بین کودکان مبتلا به اختلال کم­توجهی/ بیش­فعالی (6 تا 12 سال) شهر شیراز به صورت هدفمند 30 پسر و 30 دختر به عنوان نمونه انتخاب شده و پس از انجام پیش‌آزمون‌ها اعم از مصاحبه نیمه­ساختاریافته K-SADS-PL، تکمیل پرسشنامه همدلی­بهر-تحلیل­بهر (EQ-SQ) و فرم رضایت آگاهانه، به صورت تصادفی به 3 گروه درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی، درمان دارویی با متیل‌فنیدیت، درمان ترکیبی تقسیم شدند. سپس آزمودنی­های هر گروه 36 جلسه مداخله مربوط به خود را دریافت کرده و پس از خاتمه درمان و مجددا سه ماه پس از درمان به منظور پیگیری پرسشنامه‌ها تکمیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد درمان مبتنی بر ذهنی­سازی بر همدلی کودکان مبتلا به ADHD اثربخشی معناداری (001/0>P، 31/13=F) داشت و درمان ترکیبی و MBT-C در مقایسه با دارو درمانی اثربخشی پایدارتری بر همدلی این کودکان داشت.  
نتیجه‌گیری: نتایج تایید کننده تاثیر درمان مبتنی بر ذهنی­سازی و درمان ترکیبی بر سطح همدلی کودکان مبتلا به ADHD می­باشد. اما درمان ترکیبی با تمرکز بر تعامل دنیای درونی و بیرونی و تنظیم عواطف و روابط بین‌فردی می‌تواند مداخله‌ای اثربخش­تری برای بهبود ظرفیت همدلی در کودکان مبتلا به ADHD  باشد.
متن کامل [PDF 491 kb]   (426 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb