Research code: IR.BMSU.REC.1399.139
Ethics code: IR.BMSU.REC.1399.139
Clinical trials code: IR.BMSU.REC.1399.139
Bagheri Sheykhangafshe F, Fathi-Ashtiani A, Hamideh Moghadam A, Sharifipour Choukami Z, Tajbakhsh K. Comparison of Psychological Distress and Coping Styles Usage in Different Levels of COVID-19 Anxiety in Students: A Descriptive Study. RJMS 2023; 30 (5) :12-24
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7203-fa.html
باقری شیخانگفشه فرزین، فتحی آشتیانی علی، حمیده مقدم عارفه، شریفی پور چوکامی زینب، تاج بخش خزر. مقایسه پریشانی روانشناختی و سبکهای مقابلهای در سطوح مختلف اضطراب کووید-19 دانشجویان: یک مطالعه توصیفی. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (5) :12-24
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7203-fa.html
دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، farzinbagheri73@gmail.com
چکیده: (914 مشاهده)
زمینه و هدف: در طول همهگیری کرونا ویروس 2019، مردم با سطوح متفاوتی از اضطراب مرتبط با کووید-19 روبرو میشوند. بسیاری از آنها نیز دارای تنش و افسردگی بالایی هستند که ممکن است به سمت سبکهای مقابلهای ناکارآمد سوق داده شوند. در این راستا، هدف پژوهش حاضر، مقایسه پریشانی روانشناختی و سبکهای مقابلهای در سطوح مختلف اضطراب کووید-19 دانشجویان بود.
روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی-مقایسهای است. مطالعه حاضر بر روی 200 دانشجوی دانشگاه تهران در سال 1400-1399 که به صورت فراخوان اینترنتی انتخاب شده بودند، انجام شد. شرکتکنندگان با استفاده از پرسشنامه اضطراب کووید-19، پریشانی روانشناختی و سبکهای مقابله با استرس مورد سنجش قرار گرفتند. سپس افرادی که نمره بالاتر از 28 کسب کردند به عنوان دانشجویان دارای اضطراب کووید-19 طبقهبندی شدند. تحلیل دادهها نیز با بهرهگیری از روش تحلیل واریانس چند متغیره و تک متغیره توسط نرمافزار SPSS نسخه 24، انجام شد.
یافته ها: نتایج پژوهش حاضر تفاوت معناداری بین گروهها در استرس، اضطراب، افسردگی و سبکهای مقابلهای مسئلهمدار، هیجانمدار و اجتنابی نشان داد (001/0>P). براساس نتایج بهدست آمده از این پژوهش، دانشجویان دارای سطوح بالای اضطراب کووید-19 در مقایسه با گروه مقابل از پریشانی روانشناختی، سبکهای مقابلهای هیجانمدار و اجتنابی برخوردار بودند.
نتیجه گیری: از آنجایی که یکی از دلایل اصلی تشدید بیماری کاهش سلامت روانی افراد است، اهمیت دادن به متغیرهای تاثیرگذار در روند درمان بیماریهای همهگیر از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به نقش چشمگیر پریشانی روانشناختی و سبکهای مقابلهای در افزایش اضطراب کووید-19، لازم است در کنار درمانهای پزشکی به ارتقای سلامت روانشناختی دانشجویان توجه ویژهای شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی