جلد 30، شماره 5 - ( 5-1402 )                   جلد 30 شماره 5 صفحات 24-12 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.BMSU.REC.1399.139
Ethics code: IR.BMSU.REC.1399.139
Clinical trials code: IR.BMSU.REC.1399.139

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri Sheykhangafshe F, Fathi-Ashtiani A, Hamideh Moghadam A, Sharifipour Choukami Z, Tajbakhsh K. Comparison of Psychological Distress and Coping Styles Usage in Different Levels of COVID-19 Anxiety in Students: A Descriptive Study. RJMS 2023; 30 (5) :12-24
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7203-fa.html
باقری شیخانگفشه فرزین، فتحی آشتیانی علی، حمیده مقدم عارفه، شریفی پور چوکامی زینب، تاج بخش خزر. مقایسه پریشانی روان‌شناختی و سبک‌های مقابله‌ای در سطوح مختلف اضطراب کووید-19 دانشجویان: یک مطالعه توصیفی. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (5) :12-24

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7203-fa.html


دانشجوی دکترای تخصصی روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، farzinbagheri73@gmail.com
چکیده:   (914 مشاهده)
زمینه و هدف: در طول همه­گیری کرونا ویروس 2019، مردم با سطوح متفاوتی از اضطراب مرتبط با کووید-19 روبرو می­شوند. بسیاری از آن­ها نیز دارای تنش و افسردگی بالایی هستند که ممکن است به سمت سبک­های مقابله­ای ناکارآمد سوق داده شوند. در این راستا، هدف پژوهش حاضر، مقایسه پریشانی روان­شناختی و سبک­های مقابله­ای در سطوح مختلف اضطراب کووید-19 دانشجویان بود.
روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی-مقایسه­ای است. مطالعه حاضر بر روی 200 دانشجوی دانشگاه تهران در سال 1400-1399 که به صورت فراخوان اینترنتی انتخاب شده بودند، انجام شد. شرکت­کنندگان با استفاده از پرسشنامه اضطراب کووید-19، پریشانی روانشناختی و سبک­های مقابله­ با استرس مورد سنجش قرار گرفتند. سپس افرادی که نمره بالاتر از 28 کسب کردند به عنوان دانشجویان دارای اضطراب کووید-19 طبقه­بندی شدند. تحلیل داده­ها نیز با بهره­گیری از روش تحلیل واریانس چند متغیره و تک متغیره توسط نرم­افزار SPSS نسخه 24، انجام شد.
یافته­ ها: نتایج پژوهش حاضر تفاوت معناداری بین گروه­ها در استرس، اضطراب، افسردگی و سبک­های مقابله­ای مسئله­مدار، هیجان­مدار و اجتنابی نشان داد (001/0>P). براساس نتایج به­دست آمده از این پژوهش، دانشجویان دارای سطوح بالای اضطراب کووید-19 در مقایسه با گروه مقابل از پریشانی روان­شناختی، سبک­های مقابله­ای هیجان­مدار و اجتنابی برخوردار بودند.
نتیجه ­گیری: از آنجایی که یکی از دلایل اصلی تشدید بیماری کاهش سلامت روانی افراد است، اهمیت دادن به متغیرهای تاثیرگذار در روند درمان بیماری­های همه­گیر از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به نقش چشمگیر پریشانی روانشناختی و سبک­های مقابله­ای در افزایش اضطراب کووید-19، لازم است در کنار درمان­های پزشکی به ارتقای سلامت روان­شناختی دانشجویان توجه ویژه­ای شود.
متن کامل [PDF 765 kb]   (196 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb