جلد 29، شماره 11 - ( 11-1401 )                   جلد 29 شماره 11 صفحات 46-34 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 162453994
Ethics code: 162453994
Clinical trials code: 162453994

XML English Abstract Print


گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران ، Dr_alizarei@yahoo.com
چکیده:   (1177 مشاهده)

زمینه و هدف: در میان ارزش­های اجتماعی یک جامعه، اوقات فراغت یکی از ارزش­های مهم محسوب می­شود. همچنین ورزش و فعالیت‌های جسمانی از ابزارهای فوق العاده ارزشمندی بعنوان یکی از راه‌های گذراندن اوقات فراغت‌اند. هدف از پژوهش حاضر بررسی مدل ارتباطی آزادی ادراک شده در اوقات فراغت ورزشی، عزت نفس، بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی در بین دانشجویان بود.
روش کار: روش پژوهش کمی از نوع توصیفی، به لحاظ مسیر اجرا، از نوع پیمایشی مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشجویان تربیت بدنی و غیرتربیت بدنی دانشگاه آزاد مستقر در تهران در واحدهای علوم تحقیقات؛ واحد علوم پزشکی، واحد تهران مرکز، واحد تهران شمال، واحد تهران شرق، واحد تهران غرب و واحد تهران جنوب تشکیل دادند که تعداد 373 نفر مطابق با جدول مورگان و حجم جامعه نامحدود بر اساس روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای به طور یکسان از هر واحد عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامه­های بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، ادراک آزادی فراغتی الیس، پیتر و ویت (1984)، عزت نفس روزنبرگ (1965) و رضایت از زندگی دنیز (1985) جهت جمع آوری داده­ها استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار SPSS و AMOS استفاده گردید.
یافته ­ها: با توجه به نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین متغیرهای آزادی ادراک شده در اوقات فراغت ورزشی، بهزیستی روانشناختی، عزت نفس و رضایت از زندگی ارتباط مثبت معناداری وجود دارد. همچنین بر اساس شاخص‌های برازش (GFI، CFI،RMSEA) و دیگر شاخص­های برازش (CFI، NFI، IFI) مدل ارتباطی آزادی ادراک شده در اوقات فراغت ورزشی، عزت نفس، بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی دارای برازش مطلوب بوده است. نتایج نشان داد که آزادی ادراک شده در اوقات فراغت ورزشی بر بهزیستی روانشناختی  و رضایت از زندگی؛ عزت نفس بر بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی و بهزیستی روانشناختی بر رضایت از زندگی دانشجویان تربیت‌بدنی اثر مثبت معنی داری وجود دارد.
نتیجه­ گیری: پیشنهاد می­گردد که اطلاعات مربوط به بهتر بودن رضایت زندگی، عزت نفس و بهزیستی روانی دانشجویان تربیت بدنی از طریق رسانه­های جمعی همچون رادیو و تلویزیون و مجلات و... به اطلاع عموم رسانده شود تا موجبات تشویق و گرایش عموم به ورزش را فراهم گرداند.
متن کامل [PDF 876 kb]   (233 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.