پزشکی زدگی زمانی رخ می دهد که موضوعات غیرپزشکی در حوزه پزشکی تعریف و درمان شوند. هدف این مطالعه توسعه مفهوم پزشکی زدگی و گذار مفاهیم از بیمار به مشتری، حقیقت به آرزو و درمان به سوداگری می باشد.
مطالعه حاضر یک پژوهش مروری بوده که با بررسی منابع کتابخانهای و الکترونیکی حوزه پزشکیزدگی انجام شده است. این پژوهش متمرکز بر یافته های پژوهشگران مطرح در خصوص علل و پیامدهای پدیده ی پزشکی زدگی است.
یکی از پیامدهای پزشکی زدگی گذار از بیماران به مشتریان است. بهعلاوه امروزه تعداد فزایندهای از مسائل مربوط به سلامتوجود دارد که می تواند در مفهوم طب برآوردنده آرزو گنجانده شود. از طرفی سوداگری بیماری نیز نتیجه تلاش شرکت های داروسازی برای توسعه مصنوعی "بازار" با متقاعد کردن افراد برای استفاده از محصولاتشان می باشد.
تصور درمان مشکلات انسانی بهعنوان مشکلات پزشکی اشتباهی است که درباره ماهیت علم مرتکب می شویم. در این راستا باید بیاموزیم که بین تن و ذهن تمییز قائل شویم و در درمان علاوه بر جسم به ذهن و مشکلات اجتماعی نیز توجه کنیم و به انسان بهعنوان ماشینی که می تواند تعمیر گردد ننگریم و زمانی به درمان مبادرت ورزیم که نشانه های سوء عملکرد در رفتار مشهود باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |