جلد 21، شماره 125 - ( 8-1393 )                   جلد 21 شماره 125 صفحات 36-26 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghdisi M H, Estebsari F, Rahimi Foroushani A, Eftekhar Ardebili H, Shojaeizadeh D, Dastoorpoor M et al . The educational program based on the successful aging approach in elders health-promoting behaviors: A clinical trial study. RJMS 2014; 21 (125) :26-36
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3420-fa.html
تقدیسی محمدحسین، استبصاری فاطمه، رحیمی فروشانی عباس، افتخاراردبیلی حسن، شجاعی زاده داود، دستورپور مریم و همکاران.. مداخله آموزشی مبتنی بر رویکرد سالمندی موفق بر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامتی سالمندان: یک مطالعه کارآزمایی بالینی. مجله علوم پزشکی رازی. 1393; 21 (125) :26-36

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3420-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی ایران،عضو شورای پژوهشی مرکز پژوهشهای سلامت مبتنی بر مشارکت جامعه ، پژوهشکده کاهش رفتارهای پرخطر، دانشگاه علوم پزشکی
چکیده:   (7592 مشاهده)
 

زمینه و هدف : بسیاری از مشکلات دوران سالمندی ناشی از شیوه زندگی ناسالم در این دوران می باشد. تمرکز بر سالمندی موفق در پرتو اتخاذ رفتارهای ارتقادهنده سلامتی سبب پیشگیری و کاهش مشکلات مرتبط با سالمندی شده و به تبع آن هزینه های ناشی از بار بیماری در این دوران نیز کاهش می یابد.

 

روش کار:این مطالعه کارآزمایی بالینی به مدت 12ماه بر روی 464 فرد سالمند بالای 60 سال تحت پوشش خانه های سلامت انجام شد. شرکت کنندگان به صورت نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای انتخاب و به دو گروه مداخله و شاهد (232 نفر در هر گروه ) تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده شامل چک لیست اطلاعات دموگرافیک و دو پرسش نامه استانداردآگاهی پیرامون حقایق سالمندی و رفتارهای ارتقاء دهنده سلامتی بود. داده ها با به کارگیری آزمون های توصیفی و تحلیلی از جمله؛ آزمون تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند.

 

یافته ها: میانگین سنی سالمندان در این مطالعه 6/3 ± 9/65 (با طیف سنی 73- 60 سال) بود. یافته ها نشان داد که میانگین نمرات رفتارهای ارتقاء دهنده سلامتی کل، ابعاد آن و متغیر میزان آگاهی پیرامون حقایق سالمندی برحسب دو گروه مداخله و شاهد بعد از مداخله آموزشی تفاوت آماری معنی داری داشتند.

 

نتیجه گیری: سالمندی یکی از مراحل اجتناب ناپذیر زندگی است. می توان از طریق مداخلات آموزشی موثر و مبتنی بر برنامه های سالمندی موفق آن را به تاخیر انداخت، از عوارض و مشکلاتش کاست و آن را به دوره ای مطلوب و لذت بخش تبدیل کرد.

 
متن کامل [PDF 1335 kb]   (5622 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb