زمینه و هدف : بازشناسی هیجان چهره یک عامل مهم در برقراری ارتباطات اجتماعی است و نقص در این توانایی میتواند تعامل اجتماعی کودک را مختل نماید. هدف این مطالعه بررسی تاثیر تمرینهای بازشناسی حالات هیجانی صورت بر بهبود درک حالات هیجانی آنها بود.
روش کار: این پژوهش از نوع پژوهش شبه تجربی است و در قالب یک طرح پیش آزمون- پس آزمون بدون گروه کنترل انجام شده است. نمونه مورد استفاده در این پژوهش شامل 30 نفر دختر دورهی پیش دبستانی با سن 6 سال میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برنامه مداخله به صورت پیشرونده به نمونهها ارائه شده و برای پاسخهای شرکت کنندگان، بازخورد ارایه میشد. برای تحلیل اطلاعات از روشهای آماری توصیفی و آزمونهای تی وابسته و اندازهگیری مکرر استفاده شد.
یافتهها: یافتههای مطالعه نشان داد که تمرینات بازشناسی حالات هیجانی در بازشناسی حالت هیجانی شادی ( 001/0 p< )، بازشناسی حالت هیجانی غم ( 005/0 p< )، بازشناسی حالت هیجانی خشم ( 000/0 p< ) و در بازشناسی حالت هیجانی ترس ( 000/0 p< ) تاثیر گذار است.
نتیجهگیری: هر چند که ادراک حالات هیجانی یک فرایند ضمنی است و کودک در روند رشد بدون آموزش مستقیم آن را یاد می گیرد، ولیکن بر اساس یافتههای مطالعه حاضر میتوان نتیجه گرفت که بازشناسی حالات هیجانی میتواند به صورت صریح به وسیله درمانگر آموزش داده شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |