جلد 21، شماره 120 - ( 3-1393 )                   جلد 21 شماره 120 صفحات 26-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nejati V, Shiri E, Forghani S. Effectiveness of Computer based emotion rehabilitation program on improvement of emotion recognition in preschool children. RJMS 2014; 21 (120) :19-26
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3138-fa.html
نجاتی وحید، شیری اسماعیل، فرقانی سمانه. بررسی تاثیر برنامه توانبخشی هیجانی مبتنی بر رایانه بر درک حالات هیجانی در کودکان پیش دبستانی. مجله علوم پزشکی رازی. 1393; 21 (120) :19-26

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3138-fa.html


دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (5672 مشاهده)

  زمینه و هدف : بازشناسی هیجان چهره یک عامل مهم در برقراری ارتباطات اجتماعی است و نقص در این توانایی می­تواند تعامل اجتماعی کودک را مختل نماید. هدف این مطالعه بررسی تاثیر تمرین­های بازشناسی حالات هیجانی صورت بر بهبود درک حالات هیجانی آنها بود.

  روش کار: این پژوهش از نوع پژوهش شبه تجربی است و در قالب یک طرح پیش آزمون- پس آزمون بدون گروه کنترل انجام شده است. نمونه مورد استفاده در این پژوهش شامل 30 نفر دختر دوره­ی پیش دبستانی با سن 6 سال می­باشد که با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. برنامه مداخله به صورت پیشرونده به نمونه­ها ارائه شده و برای پاسخ­های شرکت کنندگان، بازخورد ارایه می­شد. برای تحلیل اطلاعات از رو­ش­های آماری توصیفی و آزمون­های تی وابسته و اندازه­گیری مکرر استفاده شد.

  یافته­ها: یافته­های مطالعه نشان داد که تمرینات بازشناسی حالات هیجانی در بازشناسی حالت هیجانی شادی ( 001/0 p< )، بازشناسی حالت هیجانی غم ( 005/0 p< )، بازشناسی حالت هیجانی خشم ( 000/0 p< ) و در بازشناسی حالت هیجانی ترس ( 000/0 p< ) تاثیر گذار است.

  نتیجه­گیری: هر چند که ادراک حالات هیجانی یک فرایند ضمنی است و کودک در روند رشد بدون آموزش مستقیم آن را یاد می گیرد، ولیکن بر اساس یافته­های مطالعه حاضر می­توان نتیجه گرفت که بازشناسی حالات هیجانی می­تواند به صورت صریح به وسیله درمانگر آموزش داده شود.

متن کامل [PDF 769 kb]   (3030 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اعصاب کودکان

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb