زمینه و هدف:
ترس هیجان مهمی است که میتواند برای ارتقا امنیت و بقا سازگارانه باشد، یا با اثر
بر روی کیفیت زندگی به صورت منفی ناسازگارانه باشد. هدف از مطالعه حاضر استخراج
ویژگیهای روان سنجی و ساختار عاملی نسخه تجدید نظر شده فهرست زمینهیابی ترس
کودکان در نمونهای از کودکان و نوجوانان ایرانی بود.
روش کار:
نمونه نهایی مطالعه حاضر نمرات نسخه تجدید نظر شده فهرست زمینهیابی ترس کودکان
661 دانشآموز (321 پسر و 340 دختر) مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان ایرانی را
شامل میشود. سن دانشآموزان 8 تا 18 سال (میانگین: 7/12 و انحراف استاندارد:
95/2) بود. آزمودنیها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای از مدارس شهر تبریز
انتخاب شدند و نسخه تجدید نظر شده فهرست زمینهیابی ترس کودکان را پر کردند. به
منظور بررسی ساختار عاملی از شیوه اکتشافی و روش تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش واریماکس
استفاده شد.
یافتهها: راه
حل 7 عاملی برای 9/37% از واریانس کلی محاسبه شد و آیتمها بهتر از راه حلهای
دیگر بیانگر عوامل بودند. بنابراین، راهحل 7 عاملی که مناسبتر از راه حلهای 5 و
6 عاملی بود انتخاب گردید. ضریب پایایی از راه همسانی درونی (ضریب آلفای کرونباخ)،
93/0 به دست آمد.
نتیجهگیری:
نتایج به دست آمده نشان داد که نسخه تجدید نظر شده فهرست زمینهیابی ترس کودکان
ابزار پایایی است. با افزایش سن شدت ترسها کاهش یافته است. شدت ترس با افزایش سن
در پسرها کاهش و در دخترها افزایش یافته است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |