جلد 29، شماره 10 - ( 10-1401 )                   جلد 29 شماره 10 صفحات 532-522 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: 0
Clinical trials code: 0

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrami Y, Barzegar M. The Mediating Role of Rumination in the Relationship between Chronic Fatigue Syndrome (CFS) and Anxiety among High School Students. RJMS 2022; 29 (10) :522-532
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8994-fa.html
بهرامی یونس، برزگر مجید. نقش میانجی نشخوار فکری در رابطه بین سندرم خستگی مزمن و اضطراب در بین دانش‌آموزان مقطع متوسطه. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (10) :522-532

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8994-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران. ، Mbarzegar55@gmail.com
چکیده:   (97 مشاهده)
زمینه و هدف: دانش‌آموزانی که سطح بالایی از سندرم خستگی مزمن دارند، این خستگی باعث کاهش سلامتی و شادی در دانش­آموزان می‌شود. بنابراین عامل نشخوار فکری و اضطراب از عوامل مهم در سندرم خستگی مزمن است؛ از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی نشخوار فکری در رابطه بین سندرم خستگی مزمن و اضطراب در بین دانش آموزان مقطع متوسطه در سال 1401-1400 انجام شد.
روش کار: روش پژوهش از نوع همبستگی با تکیه بر مدلسازی معادلات ساختاری بوده و جامعه آماری آن دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول شهر استهبان در سال تحصیلی 1401-1400 که از بین آنها 311 نفر به عنوان حجم نمونه به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از سه پرسشنامه نشخوار فکری نالن هوکسما و مارو (1991)، خستگی مزمن اسمتس (1996) و اضطراب بک و همکارانش (1988) استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که خستگی عمومی با ضریب تاثیر (44/0) دارای رابطه مستقیم با نشخوار ذهنی می‌باشد. همچنین کاهش انگیزه با ضریب مسیر (33/0-) تاثیر منفی و معنی‌داری بر نشخوار ذهنی دارد. در نهایت نشخوار ذهنی با ضریب مسیر (64/0) تاثیر مستقیم و معنی‌داری بر اضطراب دارد. همچنین نتایج نشان داد خستگی عمومی و کاهش انگیزه بر اضطراب با نقش واسطه‌ای نشخوار فکری اثر غیرمستقیم دارد.
نتیجه‌گیری: به طور کلی، می‌توان نتیجه گرفت که خستگی عمومی و کاهش انگیزه، از طریق تأثیرگذاری بر نشخوار ذهنی، در شکل‌گیری و تشدید اضطراب نقش دارند. این نتایج اهمیت توجه به مدیریت خستگی، تقویت انگیزه و کنترل نشخوار ذهنی را در کاهش اضطراب برجسته می‌کند.
 
متن کامل [PDF 681 kb]   (30 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb