Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1402.135
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران ، elham_for@yahoo.com
چکیده: (837 مشاهده)
زمینه و هدف: افسردگی یک اختلال روانشناختی است که تأثیر زیادی بر بهزیستی، انگیزه، روابط بین فردی، عملکرد تحصیلی و شغلی دانشجویان دارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش فعالسازی رفتاری و ذهن آگاهی بر بهزیستی ذهنی (روانشناختی، هیجانی، اجتماعی) دانشجویان دارای نشانگان افسردگی انجام گرفت.
روش کار: طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و مرحلهی پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان زن کارشناسی و ارشد سال تحصیلی 1401-1402مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه دولتی اصفهان بودند که 45 نفر براساس ملاکهای ورود به مطالعه، به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه 15 نفری فعالسازی (9 جلسه 120 دقیقهای) و ذهن آگاهی (8 جلسه 120 دقیقهای) و گواه (بدون مداخله) جایگزین شدند. شرکتکنندگان در سه مرحله به پرسشنامههای افسردگی بک (1961) و بهزیستی ذهنی کییز و ماگیارموئه (2003) پاسخ دادند و درنهایت دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل واریانس با طرح ترکیبی و آزمون تعقیبی بونفرنی در نرم افزار SPSS-26 تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که هر دو شیوه مداخله به طور موثر و یکسانی سبب افزایش بهزیستی ذهنی و روانشناختی دانشجویان شده و اثر آن در طول زمان نیز ثابت باقی مانده است (01/0>P). همچنین هر دو شیوه سبب افزایش بهزیستی اجتماعی دانشجویان شده اما تنها اثر فعال سازی رفتاری در طول زمان، پایدار باقی مانده بود (05/0>P).
نتیجه گیری: بنابراین نتیجه گرفته میشود که فعال سازی رفتاری و ذهن آگاهی از جمله درمانهایی هستند که منجر به ارتقاء بهزیستی ذهنی و روانشناختی دانشجویان دارای نشانگان افسردگی شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی