Research code: IR.IAU.TABRIZ.REC.1401.111
Ethics code: IR.IAU.TABRIZ.REC.1401.111
Clinical trials code: IR.IAU.TABRIZ.REC.1401.111

XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی تبریز ، m.alivand@iaut.ac.ir
چکیده:   (218 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مشاوره مبتنی بر نظریه انتخاب بر پرخاشگری و  روابط بین فردی دانش آموزان پسر دارای نشانه های اختلال سلوک شهر سلیمانیه انجام شده است.
روش کار: روش تحیق پژوهش، جزء پژوهش‌های کاربردی و از نظر اجراء  از نوع طرح شبه‌آزمایشی پیش- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر دارای نشانه های اختلال سلوک شهر سلیمانیه که در سالتحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل بودند، بود که 30 نفر از آنان در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل با روش هدفمند انتخاب شدند. مشاوره مبتنی بر نظریه انتخاب بر روی گروه آزمایش اول در 10 جلسه 45 دقیقه ای اجرا گردید. داده‌های پژوهش از طریق پرسشنامه استاندارد پرخاشگری AGQ آرنولد اچ باس و پری (1992)، روابط بین فردی متسون (1983) و اختلال سلوک شهریوری و همکاران (1389) جمع‌آوری گردید. فرضیه ها با استفاده نرم افزار  spss به کمک تحلیل کوواریانس چندراهه آزمون شدند.
یافته ها: بسته آموزشی طراحی شده مشاوره مبتنی بر نظریه انتخاب بر کاهش پرخاشگری و افزایش روابط بین فردی دانش‌آموزان پسر دارای نشانه های اختلال سلوک شهر سلیمانیه تاثیر معنی داری دارد (001/0 = p).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده می توان گفت که مشاوره مبتنی بر نظریه انتخاب می تواند زمینه کاهش پرخاشگری  و  بهبود روابط بین فردی دانش‌آموزان پسر دارای نشانه های اختلال سلوک شهر سلیمانیه را فراهم آورد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb