Research code: 0
Ethics code: 0
Clinical trials code: 0
استادیار مرکز مطالعات مدیریت و توسعه فناوری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران؛ گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، m_aghaei@modares.ac.ir
چکیده: (979 مشاهده)
زمینه و هدف: رسانه های اجتماعی امروزه نقش مهمی در توسعه رفتار مصرف کنندگان بخصوص در حیطه سلامت داشته است. در همین زمینه بسیاری از افراد با استفاده از شبکههای اجتماعی نیازمندی های اطلاعاتی خود را در خصوص سلامت کسب میکنند. یکی از این موارد توریسم سلامت است.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر روش شناسی تحقیق در گروه تحقیق کاربردی، پیمایشی و همبستگی میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کاربران شبکه اجتماعی در مراکز پزشکی ارائه دهنده خدمات توریسم سلامت شهر تهران می باشد. حجم جامعه آماری 850 نفر در طی دوره مورد بررسی بوده است و با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه برابر 256 نفر تعیین شده است. به منظور سنجش متغیرهای تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. روایی این ابزار از طریق روایی سازه مورد بررسی قرار گرفته است و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تایید شده است. در بخش روش تجزیه و تحلیل نیز، ابتدا مدل اندازه گیری تشکیل و بر اساس شاخصها برازش مدل مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت نیز بر اساس روش مدلیابی ساختاری روابط بین متغیرهای تحقیق برررسی و نتایج ارائه گردید. در این بخش از نرم افزار ایموس استفاده شده است.
یافتهها: نتایج نشان داد میزان و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی تاثیر معنی داری در رفتار قبل، حین و بعد از استفاده از خدمات توریسم سلامت داشته است.
نتیجهگیری: به نظر میزان و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی در میان کاربران می تواند تاثیر بالایی بر تمایل به استفاده از خدمات توریسم سلامت در میان گردشگران سلامت داشته است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
بهداشت عمومی