iumssj
جلد 20، شماره 115 - ( 10-1392 )                   جلد 20 شماره 115 صفحات 8-16 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amini S B, Keshmiri F, Soltani Arabshahi K, Shirazi M. Development and validation of the inter-professional collaborator communication skill core competencies. RJMS. 2014; 20 (115) :8-16
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-2921-fa.html
امینی سیده بتول، کشمیری فاطمه، سلطانی عربشاهی کامران، شیرازی ماندانا. تدوین و اعتبارسنجی چارچوب شایستگی‌های اساسی مهارت های ارتباطی در همکاری بین حرفه‌ای. مجله علوم پزشکی رازی. 1392; 20 (115) :8-16

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-2921-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (4528 مشاهده)
 

زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین و بررسی روایی چارچوب شایستگی های ارتباط بین حرفه ای شامل ارتباط با همکار، بیمار و خانواده وی متناسب با فرهنگ ایران انجام شده است.

 

روش کار: این پژوهش یک مطالعه کیفی است و در سه فاز انجام شده است؛ در فاز اول چارچوبی 28 آیتمی از شایستگی های مهارت‏های ارتباطی بین حرفه‌ای منتج از بررسی متون تدوین شد. روایی صوری و محتوایی آن در مراحل دلفی با شرکت متخصصین در فاط دوم مورد بررسی و تایید قرار گرفت. در فاز سوم مطالعه میزان شفافیت و اهمیت و کاربرد شایستگی تعیین شده برای لحاظ شدن در برنامه های آموزشی حرفه های مختلف علوم پزشکی مورد بررسی قرار گرفت.

 

یافته‌ها: روایی و بومی سازی چارچوب 24 آیتمی در 4 بعد اصلی مهارت‏های ارتباطی بین حرفه ای منطبق با شرایط ایران توسط متخصصین تایید شد. میانگین اهمیت و کاربرد شایستگی های ارتباطی به ترتیب مربوط به ابعاد "ارتباط ساختارمند "(22/0±47/4)،" استراتژی های ارتباطی "(24/0±63/4)،" ارتباط با بیمار و خانواده ی وی "(20/0±63/4)" و ارتباط با همکاران "(32/0±52/4)" بود. در مجموع 17 شایستگی ارتباطی میانگین نمره بالاتر از 05/4 تعیین شد.

 

نتیجهگیری: تدوین شایستگی های ارتباط بین حرفه ای یکی از گامهای اساسی در راستای تحقق همکاری بین حرفه ای و ایمنی بیمار محسوب می شود و ضرورت دارد در برنامه های اموزشی حرف مختلف سلامت مورد توجه قرار گیرد.

 
متن کامل [PDF 380 kb]   (1913 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb