جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Zazli M, Taghvaei Yazdi M, Taghvaie M. The Impact of a Wisdom-Based University on the Ethical Behavior of Faculty and Staff at Guilan University of Medical Sciences. RJMS 2024; 31 (1) :1-11
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-9144-fa.html
محمدی زازلی مظهر، تقوایی یزدی مریم، تقوایی مریم. تأثیر دانشگاه حکمت بنیان بر رفتار اخلاقی اساتید و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-11

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-9144-fa.html


، M_taghvaeeyazdi@yahoo.com
چکیده:   (6 مشاهده)
زمینه و هدف: دانشگاه حکمت‌بنیان با تأکید بر معنویت، عقلانیت و اخلاق‌مداری، می‌تواند بر نگرش و رفتار حرفه‌ای اعضای هیأت علمی و کارکنان تأثیرگذار باشد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر دانشگاه حکمت‌بنیان بر رفتار اخلاقی اساتید و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان انجام شد.
روش کار: روش مطالعه آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی بود. در بخش کیفی، جامعه مورد مطالعه شامل اساتید دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال تحصیلی 1404-۱۴۰۳ بود و در این بخش، از 10 نفر خبره دانشگاهی، بر اساس قانون اشباع داده‌ها برای مصاحبه انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی شامل اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بوده است که تعداد 306 نفر از طریق فرمول کوکران به عنوان نمونه آماری انختاب شد. داده‌ها در بخش کیفی از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمی از پرسش­نامه محقق ساخته دانشگاه حکمت بنیان و پرسش­نامه رفتار اخلاقی دشپاند و جوزف (2009) گردآوری شدند. برای تحلیل داده‌ها، از نرم‌افزار SPSS21 و PLS3.2 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که نتایج نشان داد متغیر دانشگاه حکمت بنیان در مجموع 598% از واریانس رفتار اخلاقی اساتید و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان را تبیین می‌کند و متغیر دانشگاه حکمت بنیان تأثیر مثبت و معناداری بر رفتار اخلاقی اساتید و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان دارد (05/0>p).
نتیجه‌گیری: به‌طورکلی، این پژوهش نشان داد که برای ارتقای اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه‌های علوم پزشکی، تنها قوانین و آیین‌نامه‌های اخلاقی کافی نیست، بلکه حرکت به‌سوی دانشگاه حکمت‌بنیان با رویکرد نسل پنجم، به‌عنوان بستری مؤثر در ارتقای رفتار اخلاقی و کیفیت آموزش و پژوهش، اهمیت کلیدی دارد. لذا توصیه می‌شود مدیران و سیاست‌گذاران دانشگاه‌های علوم پزشکی، توسعه شاخص‌های حکمت‌بنیانی و طراحی برنامه‌های اخلاقی در راستای تحقق دانشگاه نسل پنجم را در اولویت راهبردی خود قرار دهند.
متن کامل [PDF 1189 kb]   (2 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فیزیولوژی ورزش

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb