Fathi Livari F, Zarei Talebi F, Rezaei Behzadi A, Khorshidi Talab E, Modab F, Mirzaei Khargoushki F. Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Emotion Regulation and Mental Health in Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). RJMS 2023; 29 (11) :578-588 URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-9126-fa.html
فتحی لیواری فضه، زارعی طالبی فاطمه، رضائی بهزادی اسما، خورشید طلب الهام، مودب فاطمه، میرزایی خرگوشکی فائزه. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجان و سلامت روانی در دانش آموزان مبتلا به بیش فعالی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (11) :578-588
زمینه و هدف: اختلال بیشفعالی/نقص توجه با مشکلات تنظیم هیجان و کاهش سلامت روانی در دانشآموزان همراه است. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بهعنوان رویکردی در ارتقای مهارتهای روانشناختی مؤثر گزارش شده است. لذا هدف این مطالعه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجان و سلامت روانی در دانش آموزان مبتلا به بیش فعالی بود. روش کار:این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بر روی ۳۰ دانشآموز دختر مبتلا به بیشفعالی (۱۵ نفر گروه مداخله، ۱۵ نفر گروه کنترل) از شهرستان نور به صورت روش نمونهگیری هدفمند تصادفی انجام شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه تنظیم هیجان گارنفسکی (2006) و پرسشنامه سلامت روان کودکان (CSI-4) بود. مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در ۸ جلسه ۹۰ دقیقهای گروهی طبق پروتکل هیز و همکاران (2006) اجرا گردید. دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیره (ANCOVA) و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۲۶ تحلیل شد. یافتهها:نتایج نشان داد پس از کنترل اثر پیشآزمون، اثر مداخلهدرمان مبتنی بر پذیرش و تعهدبر تنظیم هیجان با 57/32=F و 0001/0>P معنادار بوده و اندازه اثر 65/0 است که نشاندهنده اثر قوی مداخله میباشد. همچنین اثر مداخله بر سلامت روانی با 62/29=F و 0001/0>P معنادار بوده و اندازه اثر 61/0 است.این نتایج تأیید میکند درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد منجر به بهبود معنادار در تنظیم هیجان و ارتقای سلامت روانی دانشآموزان مبتلا به بیشفعالی شده است. نتیجهگیری:با توجه به نتایج این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد میتواند بهعنوان یک مداخله مکمل و مؤثر در کنار سایر خدمات آموزشی و درمانی برای دانشآموزان مبتلا به بیشفعالی به کار گرفته شود تا بتوان با ارتقای سلامت روانی و بهبود مهارتهای تنظیم هیجان، مسیر رشد و سازگاری بهتر این دانشآموزان را در محیط مدرسه و زندگی روزمره هموار ساخت.