Research code: IR.IAU.SHIRAZ.REC.1403.138
Ethics code: IR.IAU.SHIRAZ.REC.1403.138
Clinical trials code: IR.IAU.SHIRAZ.REC.1403.138

XML English Abstract Print


استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، maryam.asaseh@yahoo.com
چکیده:   (14 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتبارسنجی یک برنامه تلفیقی مبتنی بر فرزندپروری بالنده و الگوی رفتاری مشترک برای کودکان دارای اختلالات برون‌نمود انجام شد.
روش: این مطالعه با رویکرد کیفی و با مشارکت اساتید روانشناسی دانشگاه، متخصصان و درمانگران حوزه روانشناسی انجام گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود که تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت؛ این امر پس از انجام مصاحبه با 10 نفر حاصل شد. نمونه‌گیری به روش هدفمند انجام گرفت. داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها با روش تحلیل مضمون و در سه مرحله کدگذاری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها منجر به طراحی یک بسته آموزشی تلفیقی در قالب 9 جلسه شد که شامل محورهای زیر است: (1) آگاهی والدین از ویژگی‌های روانی و رفتاری کودکان دارای اختلالات برون‌نمود، (2) شناخت نیازهای اساسی کودکان، (3) حذف تنبیه‌های کلامی و غیرکلامی در فرآیند تربیت، (4) ایجاد محیطی گرم و صمیمی در خانواده، (5) آموزش برقراری ارتباط مؤثر با کودک، (6) تقویت عزت‌نفس کودک از طریق آموزش والدین، (7) بهبود مهارت‌های اجتماعی کودک، (8) آموزش حمایت عاطفی از کودک، و (9) ارتقای مهارت‌های مدیریت استرس در والدین.
نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد، که برنامه پیشنهادی می‌تواند، به‌عنوان یک رویکرد مؤثر در راستای مداخله و درمان اختلالات رفتاری کودکان مورد استفاده درمانگران قرار گیرد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb